چکیده:
هوش فرهنگی، به عنوان قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف شده است. با توجه به اینکه دانشگاهها از جمله مکانهایی هستند که جوانانی از فرهنگها و قومیتهای مختلف با هم در تعامل قرار میگیرند، هدف پژوهش حاضر، سنجش وضعیت هوش فرهنگی دانشجویان و ارتباط آن با سرمایه اجتماعی است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدهند. حجم نمونه 384 نفر برآورد شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که 06/39 درصد پاسخگویان میزان هوش فرهنگیشان در حد متوسط، 28/19 درصد پایین و حدود 66/41 درصد نیز بالا است. همچنین، سایر یافتههای پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی) و هوش فرهنگی و ابعاد آن (بعد رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی) همبستگی مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این، سرمایه اجتماعی 23 درصد از تغییرات هوش فرهنگی پاسخگویان را تبیین کرده است.
Cultural intelligence is defined as a new pattern of learning ability in cultural interactions and presentation of appropriate behavioral responses to these patterns. Regarding the fact that universities are among the places where young people of different cultures and ethnic groups interact with each other, the objective of the present study is to evaluate the state of students' cultural intelligence and its relationship with social capital. The present study was conducted using a survey research. The population of the study consisted of all students of Tabriz University in the academic year of 2013-2014. A 384 participant sample was selected using stratified sampling. The findings of the research indicated that the degree of cultural intelligence of 39.06 percent of the participants was at the moderate level, 19.28 percent of them were at the low level, and 41.66 percent of the participants were at the high level. Furthermore, other findings of the study indicate that, there is a direct correlation between social capital and its dimensions (social trust, social participation and social support) and cultural intelligence and its dimensions (behavioral, motivational, cognitive, and meta-cognitive dimensions). In addition, social capital explained 23 percent of the variations of participants' cultural intelligence.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل جامعهشناختی رابطه سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز سیمین افشار 1 تاریخ دریافت مقاله: 6/12/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله: 3/3/1395 چکیده هوش فرهنگی، به عنوان قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف شده است.
همچنین، سایر یافتههای پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی) و هوش فرهنگی و ابعاد آن (بعد رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی) همبستگی مستقیمی وجود دارد.
جدول شماره (4): میزان هوش فرهنگی افراد و شاخصهای آن بر حسب فراوانی و درصد بعد انگیزشی بعد رفتاری بعد شناختی بعد فراشناختی هوش فرهنگی پایین فراوانی 70 72 81 79 74 درصد 22/18 75/18 10/21 58/20 28/19 متوسط فراوانی 161 142 140 155 150 درصد 93/41 98/36 45/36 36/40 06/39 بالا فراوانی 153 170 163 154 160 درصد 84/39 27/44 44/42 10/40 66/41 کل فراوانی 384 384 384 384 384 درصد 100 100 100 100 100 همانطور که قبلا هم گفته شد، پژوهش حاضر دارای 4 فرضیه است که به منظور بررسی صحت و سقم این فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده که در این قسمت، به آنها پرداخته میشود.
همانطور که یافتههای پژوهش نشان داد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی) و هوش فرهنگی و ابعاد آن (بعد رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی) همبستگی مستقیمی وجود دارد؛ یعنی با افزایش میزان سرمایه اجتماعی افراد، میزان هوش فرهنگی آنها نیز افزایش پیدا میکند."