چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت شغلی دبیران و تعیین عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط میباشد. روش تحقیق، پیمایشیبوده و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بسته پاسخ میباشد. جامعه آماری این پژوهش، دبیران شهر بستانآباد در سال 1393، به تعداد 420 نفر بوده است که از این تعداد، 200 نفر با استفاده ازفرمولکوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدهاند. پس ازجمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات لازم توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جهت آزمونفرضیههای پژوهش به تناسب سطوح سنجش متغیرها، از آزمونهایt ، ضریب همبستگی r پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها نشان میدهد که در مجموع، رضایت شغلی دبیران در حد متوسط میباشد. همچنین، بین متغیرهای احساس محرومیت، بیگانگی از کار، امنیت شغلی و رضایت شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. سایر نتایج اینکه، بر اساس تحلیل رگرسیونی، مقدار ضریب تعیین اصلاح شده به میزان 39 درصد، نشان میدهد که متغیرهای احساس امنیت شغلی، بیگانگی از کار و احساس محرومیت نسبی توانستهاند، 39/0 تغییرات متغیر وابسته رضایت شغلی را تبیین نمایند.
This research aimed to investigate the level of job satisfaction among the teachers and determines the related economic and social factors. The research method is survey and the instrument is closed questionnaire. The statistical population of the research was 420 teachers of Bostanabad province in 2014, which 20 teachers were selected using Cochran formula by cluster random sampling as a final sample. The data were analyzed by SPSS. To test the hypotheses t-test, Pearson correlation coefficient, and analysis of variance and regression were used.The result showed that in total, the teachers' jobs satisfaction is medium. Also, there is a significant correlation among variables of feelings of deprivation, alienation from work, job security and job satisfaction. Regression analysis results show that, modified coefficient of 39% depicts the variables of job security. Alienation from work and feelings of deprivation could explain 0.93 of the job satisfaction dependent variable changes.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (2): شاخصهای توصیفی مربوط به متغیرهای ملاک و پیشبین متغیر کمترین نمره بیشترین نمره میانگین واریانس انحراف معیار رضایت شغلی 40/2 75/5 31/4 32/0 56/0 امنیت شغلی 171/1 6 57/3 45/ 67/0 احساس محرومیت 80/1 70/5 72/3 72/0 84/0 بیگانگی از کار 08/3 6 71/4 25/0 50/0 - فرضیه اول: بین رضایت شغلی و امنیت شغلی دبیران آموزش و پرورش شهرستان بستانآباد رابطه معناداری وجود دارد.
ضریب β مولفه بیگانگی از کار برابر 452/0، امنیت شغلی برابر 290/0 و احساس محرومیت برابر 156/0- میباشدکه باتوجه به مقدار ضرایب بتا مولفه بیگانگی ازکار سهم بیشتری در تبیین متغیر وابسته دارد و معادله رگرسیونی به شرح زیر میباشد: رضایت شغلی= 726/1+ 452/0(بیگانگی از کار)+ 290/0 (امنیت شغلی) –156/0 (احساس محرومیت) جدول شماره (10): ضرایب متغیرهای مستقل باقیمانده در شکل رگرسیونی به روش گام به گام مدل مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنیداری 1- رگرسیون 980/15 1 980/15 168/66 000/0 باقیمانده 819/47 198 242/0 مجموع 799/63 199 2- رگرسیون 481/22 2 241/11 593/53 000/0 باقیمانده 318/41 197 210/0 مجموع 799/63 199 3- رگرسیون 885/25 3 628/8 604/44 000/0 باقیمانده 914/37 196 193/0 مجموع 799/63 199 جدول شماره (11): ضرایب رگرسیون برای پیشبینی متغیر ملاک متغیر β بتای استاندارد T P Collinearity Statistics ضریب تحمل عامل تورم واریانس ضریب ثابت 726/1 - 510/5 000/0 بیگانگی از کار 452/0 402/0 656/6 000/0 832/0 202/1 امنیت شغلی 290/0 345/0 777/5 000/0 849/0 178/1 احساس محرومیت 156/0- 234/0- 195/4- 000/0 977/0 024/1 بحث و نتیجهگیری بر اساس نظریه نیازهای مازلو، نیازهای زیستی، نیازهای اساسی انسان برای حفظ بقای او هستند و تا زمانیکه نیازهای اساسی برای فعالیت به اندازه کافی ارضا نشوند، دیگر نیازهای درونی، برای فعالیت، کمتر انگیزه ایجاد خواهندکرد و وقتی این نیازها ارضا میشوند، نیاز ایمنی و امنیت در راس قرار میگیرد."