چکیده:
سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهایی استکه برفرهنگ سازمانی تأثیرگذار بوده و کنشهای معین افراد را در درون ساختار تسهیل میکند؛ برهمین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی از دیدگاه مدیران میانی میباشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده اما بر اساس روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی میباشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 276 نفر از مدیران میانی شاغل دربخشهای مختلف سازمانهای خدماتی شهر تبریز میباشد. در این مقاله برای گردآوری مبانی نظری و ادبیات پژوهش از فیش تحقیق استفاده شده است؛ همچنین برای گردآوری دادهها جهت آزمون فرضیههای تحقیق ازدو پرسشنامه استفاده گردیده که پس از بررسی روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون ومدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد سرمایه انسانی سازمانی با ضریب استاندارد شده 79/0 و مقدار 63/12=t بر فرهنگ سازمانی تأثیر دارد. همچنین سرمایه اجتماعی با ضریب 602/0 بر فرهنگ تداوم، با ضریب 481/0 بر فرهنگ رسالتی، با ضریب 804/0 بر فرهنگ مشارکتی و با ضریب 581/0 بر فرهنگ سازگاری تأثیر دارد.بر همین اساس پیشنهاد شده که مدیران با تفویض اختیار بیشتر به مدیران میانی، تشکیل تیمهای کاری مختلف و ایجاد احساس اعتماد بیشتر به مجموعه و همکاران، سرمایه اجتماعی را تقویت نموده تا از طریق آن فرهنگ سازمانی تقویت شده و از مزایای فرهنگ قوی استفاده شود. نتایج به دست آمده برای این تحقیق با محدودیتهایی همراه بوده است که از جمله میتوان به استفاده از پرسشنامه اشاره نمود که با توجه به محدودیتهای پرسشنامه در تشخیص وضعیت واقعی و موجود، پیشنهاد میگردد تا در تحقیقات بعدی ضمن استفاده از پرسشنامه، از ابزارهای دیگری نیز برای جمعآوری دادهها استفاده گردد. محدودیت دیگر این تحقیق، به محدود بودن نمونه آماری آن باز میگردد؛ نمونه آماری تحقیق حاضر فقط شامل 276 نفر از مدیران میانی بوده است که با در نظر گرفتن تعداد شاغلان در این شغل، این تعداد کم به نظر میآید؛ بنابراین بایستی در تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعه احتیاط بیشتری صورت گیرد.
In this article, a research form used to gather the theoretical basics and research literature; In addition, to gather data for testing the research hypotheses, two questionnaires were used which distributed among statistical sample of the investigation after examining the reliability and stability. In order to analyze the data, the Pearson's correlation coefficient test and structural equations also used. The findingssuggests that, social capital with a standardized coefficient of 0.76and12.54 t-value impacts on organizational culture. As well, social capital influences the sustainability culture by a factor of 0.602, on the responsibility culture by a factor of 0.481, and on collaborative culture by a factor of 0.804 and on the adaptation culture by a factor of 0.581. Accordingly, it proposed that managers can strengthen the social capital by giving more authority to middle managers, establishing different work teams, and creating more sense of confidence to the staff and colleagues and as a result, the organizational culture consolidated and the benefits of a strong culture will used.Results obtained for this research have some limitations, including use of questionnaires and due to those in the diagnosis of the actual/available situation, it recommended that in future researches, other tools should usedto collect data in addition to using questionnaires. Another limitation of this study is in its statistical sample; Statistical sample of the present study consists of only276middle managers, which seems low with regard to the number of employees in this job; therefore, more cautious should taken I generalizing the results of the study to the general society.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نگرش مدیران میانی به نقش سرمایه انسانی سازمانی با رویکرد فرهنگ سازمانی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدل مسیر دکتر ناصر فقهی فرهمند 1 تاریخ دریافت مقاله: 19/1/1395 تاریخ پذیرش نهایی مقاله: 23/4/1395 چکیده سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهایی استکه برفرهنگ سازمانی تأثیرگذار بوده و کنشهای معین افراد را در درون ساختار تسهیل میکند؛ برهمین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی از دیدگاه مدیران میانی میباشد.
پس ازاطمینان از وجود رابطه بین متغیرهای پژوهش به منظور بررسی نقش سرمایه اجتماعی مدیران میانی بر فرهنگ سازمانی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
بدین منظور با توجه به این که مدلهای ساختاری از دو بخش ساختاری و اندازهگیری تشکیل شدهاند که در بخش اندازهگیری برای مدل این تحقیق، دو مدل عاملی تأییدی وجود دارد، ابتدا تحلیل عاملی تأییدی برای این دو بخش یعنی فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی انجام گرفته است که نتایج در ادامه نشان داده شده است.
پیشنهادهای پژوهشی با توجه به نتایج به دست آمده برای تأثیر سرمایة اجتماعی در فرهنگ سازمانی، به نظر میرسد اگر مدیران این مراکز نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی اقدام نمایند میتوانند ضمن تقویت فرهنگسازمانی در سازمانهای خود، بستر مناسبی را در جهت ایجاد همنوایی مشترک ایجاد کنند که خود این عامل میتواند بر افزایش بهرهوری و کارایی کارکنان و به ویژه مدیران میانی تأثیر مثبت داشته باشد؛ در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که تواناییهای بالقوة موجود به فعلیت تبدیل گردند."