خلاصه ماشینی:
"(صانعی،1378،ص 375)این دیدگاه وقتی به فرهنگ اسلامی و ایرانی نگاه میکنیم درمییابیم که ارزش علم و معلمی در آن بسیار بالاست و احترام گذاشتن به معلم حق او معرفی شده و توصیه شده است حتی اگر امیر هم هستیم به احترام او از جای برخیزیم و او را بزرگ بشماریم.
(مجموعه مقالات تربیت اسلامی،1379،ص 122) تجربه نشان داده است که واگذاری آموزش ارزشها به خانواده یا مساجد به تنهایی نتیجهء مطلوب را باز نمیآورد و از آن جا که مرجع و اساس رفتار دانشآموز،معلم، همسالان،پدر و مادر و سایر افراد خانواده،مدرسه و جامعهاند،بنابراین ارزشها باید توسط همهء این نهادها آموزش داده شود تا عدم هماهنگی و همخوانی بین آنها، دوگانگی،تشکیک،تعارض و تضاد را در دانشآموزان ایجاد نکند.
مشکلات تربیتی فقط مختص دانشآموزان آموزشی ندیده و تعلیم نایافته نیست،چرا که متأسفانه بسیاری از معلمان نیز با اصول تربیت آشنا نیستند و در واکنش به برخوردها یا سوء تفاهمهایی که گاهی با کوچکترین توضیح و تحمل از بین خواهند رفت،رفتارهایی دور از ادب و حرفهایی دور از نزاکت از آنان شنیده میشود.
(صانعی،1378،ص 387) معلمانی که در راه تعلیم علم و دانش به دانشآموزان به چیزی بیشتر از وظیفهء عادی و معمولی خود اعتقاد ندارد یا فقط از بد حادثه و از سر اجبار به معلمی روی آوردهاند (متأسفانه شمار ایشان در میان معلمان کم نیست)،با معلم ستوده شده در فرهنگ اسلامی بسیار فاصله دارند.
اسکن اسکن معلمانی که در راه تعلیم علم و دانش به دانشآموزان به چیزی بیشتر از وظیفهء عادی و معمولی خود اعتقاد ندراد یا فقط از بد حادثه و از سر اجبار به معلمی روی آوردهاند(متأسفانه شمار ایشان در میان معلمان کم نیست)،با معلم ستوده شده در فرهنگ اسلامی بسیار فاصله دارند."