چکیده:
موضوع مقاله، چنانکه از عنوانش بر میآید، سبک شناسی نامههای سنائی است و بر آن است تا از این طریق به دو پرسش اصلی پاسخ دهد: ویژگیهای سبکشناسانة نامه های سنائی، به عنوان یکی از نویسندگان دوران گذار فرهنگی و ادبی، کدام است؟ با عنایت به اینکه برخی محققان در انتساب نامهها به سنائی تردیدهایی وارد کردهاند، آیا میتوان از طریق بررسی وجوه سبکی نامهها و نیز تشابه آنها با سرودههای وی به نتایج روشنی دربارة صحت و سقم انتساب نامهها به وی اظهار نظر کرد؟ بررسیهای ما نشان میدهد که سبک سنائی در مکاتیب، «بینابین» است و بر این اساس میتوان او را از نمایندگان دورة گذار نثر فارسی از سبک خراسانی به عراقی به شمار آورد و در مورد سؤال دوم نیز به این نتیجه رسیدیم که جز نامة هفدهم، که به احتمال بسیار زیاد از آن سنائی نیست، بقیة نامهها از ویژگیهای سبکی نزدیک به هم برخوردار بوده و به اصح احتمالات نویسندة همة آنها سنائی است؛ بهخصوص که قرائنی در اشعارش نیز یافت میشود که این نظر را تأیید میکند.
خلاصه ماشینی:
سبک شناسی مکاتیب سنائی غزنوی ، نمایندة نثر دورة گذار ریحانه داوودی * سیدمهدی زرقانی **، محمدجواد مهدوی *** چکیده موضوع مقاله ، چنانکه از عنوانش بر می آید، سبک شناسی نامه های سـنائی اسـت و بر آن اسـت تـا از ایـن طریـق بـه دو پرسـش اصـلی پاسـخ دهـد: ویژگـی هـای سبک شناسانة نامه های سنائی ، به عنوان یکی از نویسندگان دوران گذار فرهنگی و ادبی ، کدام است ؟ با عنایت به این که برخی محققان در انتساب نامـه هـا بـه سـنائی تردیدهایی وارد کرده اند، آیا می توان از طریق بررسی وجوه سـبکی نامـه هـا و نیـز تشابه آن ها با سروده های وی به نتایج روشنی دربارة صحت و سقم انتساب نامه ها به وی اظهار نظر کرد؟ بررسی های ما نشان می دهد که سبک سـنائی در مکاتیـب ، «بینابین » است و بر این اساس می توان او را از نمایندگان دورة گذار نثر فارسـی از سبک خراسانی به عراقی به شمار آورد و در مورد سـؤال دوم نیـز بـه ایـن نتیجـه رسیدیم که جز نامة هفدهم ، که به احتمال بسـیار زیـاد از آن سـنائی نیسـت ، بقیـة نامه ها از ویژگی های سبکی نزدیک به هم برخوردار بـوده و بـه اصـح احتمـالات نویسندة همة آن ها سنائی است ؛ به خصـوص کـه قرائنـی در اشـعارش نیـز یافـت می شود که این نظر را تأیید می کند.