چکیده:
چرخه عمر کوتاه محصولات، تغییر نیازهای مشتریان و تغییر قوانین باعث شده شرکتها همزمان در دو بعد توسعه محصول جدید و زنجیره تامین به فعالیت بپردازند. موضوع این پژوهش شناسایی و ارزیابی مولفههای موثر زنجیره تامین کارآفرینانه و توسعه محصول جدید بر عملکرد شرکت میباشد. بازه زمانی تحقیق سال 1392 و سه ماهه اول 1393 بوده و قلمرو مکانی صنایع نوشیدنی شهر تهران است. جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه انجام شد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تعیین گردید. بهمنظور بررسی روایی از روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد و همچنین پایایی پرسشنامه بهوسیله روش ضرایب بار عاملی بههمراه آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون فرضیات از الگوی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شد. نتایج نشان میدهد که مولفههای زنجیره تامین کارآفرینانه با شدت 0/334و توسعه محصول جدید با شدت 0/388عملکرد شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد. سه مولفه رشد، مشارکت مشتریان و مشارکت تامینکنندگان در زنجیره تامین کارآفرینانه و سه مولفه ویژگی های ذائقهای محصول، سلامت و بهداشت و تنوع و نوآوری در توسعه محصول جدید، عملکرد شرکت ها را تحت تاثیر قرار میدهد. سه مولفه رشد در زنجیره تامین، مشارکت مشتریان و مشارکت تامین کنندگان متغیر مکنون زنجیره تامین کارآفرینانه را تبیین کرده و سه مولفه ویژگی ذائقه ای محصول، ویژگی های سلامت و بهداشت محصول و تنوع و نوآوری محصول نیز متغیر مکنون توسعه محصول جدید را تایید می کنند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به پژوهش های صورت گرفته در کشور و عدم وجود پژوهش هایی در حوزه توسعه محصول جدید و مدیریت زنجیره تامین کارآفرینانه در حوزه صنایع نوشیدنی ، نوآوری های کلیدی پژوهش شامل موارد زیر می باشد: 1 Jamebozorg & Pestei 2 New Product Development (NPD) 3 Supply Chain Management (SCM) 4 Booz & Hamilton 5 Petersen & Kenneth & Handfeild & Ragatz ١- شناسایی مولفه های زنجیره تامین کارآفرینانه موثر بر عملکرد شرکت هـا در صـنایع نوشیدنی ٢- شناسایی مولفه های توسعه محصول جدید موثر بر عملکـرد شـرکت هـا در صـنایع نوشیدنی ٣- ارزیابی زنجیره تامین کارآفرینانه و توسعه محصـول جدیـد بـر اسـاس مولفـه هـای تببین کننده پیشینه پژوهش دیدگاه سنتی زنجیره تامین عمدتا به هزینه ، کیفیت و تحویل به موقع متمرکز شده است .
آن ها برای اولین بار نوآوری را به مولفه ها اضافه کردند و در آن طرف یکپارچه سازی ، همکاری و هماهنگی را به عنوان مولفه های زنجیره تامین در نظر گرفتند و پس از تست فرضیه های خود در شرکت های مورد مطالعه ، چارچوبی برای تاثیر متقابل این مولفه ها بر یکدیگر و درنهایت بر عملکرد 1 Mehrabi & Jadidi & Allameh & Alemzadeh ارائه کردند که شامل دو مولفه بهره وری و پاسخگویی است .
در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته ١٢ مصاحبه با خبرگان و مدیران صنعتی فعال در حوزه نوشیدنی ها انجام شد (بر اساس اطلاعات 1 Hilletofth & Eriksson جدول ١) که به شناسایی مولفه های زنجیره تامین کارآفرینانه و توسعه محصول جدید پرداختیم و از آنجائی که کفایت داده ها مورد نظر بود از نمونه گیری هدفمند تا مرحله اشباع استفاده شد.