Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به کتابخانه های آموزشگاهی

نویسنده:

(8 صفحه - از 26 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،کتاب ،آموزش ،دانش‌آموزان ،معلم ،کتابخانه‌های آموزشگاهی ،مدرسه ،کودکان ،خانواده ،استفاده از کتابخانه ،فعالیت‌های کتابخانهء آموزشگاه ،آموزش و پرورش ،کتابخانهء مدرسه ،اسکن ،کودکان و نوجوانان ،نمایش ،عادت ،مطالعه ،کتابخانه‌های مدارس ،کتابخانهء مدرسه با کتابخانهء عمومی ،کتاب‌دار ،استفاده از کتابخانه‌های آموزشگاهی ،کتاب‌های درسی ،فرهنگی ،کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های عمومی ،نقش ،استفاده از کتابخانهء مدرسه ،تشویق ،فعالیت‌های کتابخانه ،پرسش‌ها

خلاصه ماشینی:

"در نگرش‌ نظام‌یافتهء آموزش و پرورش،کتابخانهء آموزشگاهی از جمله‌ نیازهای اساسی است و در صورت حذف یا عملکرد ضعیف آن، آموخته‌های دانش‌آموزان گسترش نمی‌یابد و منحصر به‌ یادگیری کتاب‌های درسی می‌شود(باب الحوائجی،1378) بنابراین باید در برنامهء آموزشی مدرسه‌ها به مطالعهء کتاب‌های‌ جیبی و استفاده از کتابخانهء مدرسه،مانند سایر درس‌ها،توجه‌ لازم مبذول شود و این فکر در دانش‌آموزان تقویت گردد که یاد گرفتن فقط به کلاس درس و کتاب‌های درسی منحصر نمی‌شود،بلکه همه جا و همه چیز می‌تواند آموزنده باشد. مسابقات کتابخوانی،اشتراک مجلات و روزنامه‌های مورد علاقهء دانش‌آموزان،مسابقهء خلاصه کردن کتاب و یادداشت‌برداری، الصاق سخنان و زندگی‌نامهء بزرگان دینی و علمی،امام راحل‌ (ره)و مقام معظم رهبری در مورد مطالعه و کتابخوانی،الصاق‌ زندگی‌نامهء قاریان مشهور،شهدای انقلاب اسلامی و تهیهء دفترک(برشور)آثار ناشران و نصب نقشهء ایران و همسایه‌های‌ آن و نیز کشورهای اسلامی از اقدامات عملی برای جذب‌ دانش‌آموزان به سوی کتابخانه و فعالیت‌های آن است. کتابدار با تشویق به خواندن به وسیلهء ایجاد نمایشگاه‌های‌ کوچک کتاب،نصب روکش‌های کاغذی کتاب در روی‌ تابلوی آگهی در کلاس،در کتابخانه و راهروی مدرسه، تشویق معلمان به این‌که در بعضی از ساعات برنامه، دانش‌آموزان را برای کارهای تحقیقی به کتابخانه بیاورند، معرفی کتاب‌هایی که در زمینهء موضوع‌های درسی دانش‌آموزان‌ اسکن معلمی که دانش‌آموز را برای یافتن‌ پاسخ به پرسش‌ها یا گسترش‌ آگاهی‌هایش،مانند یک راهنما به کتابخانه هدایت کند،سبب‌ می‌شود که دانش‌آموز به تحقیق، تنظیم مقاله،یا تهیهء مطالبی در زمینه‌ای خاص بپردازد و به درون‌ کتاب‌های مختلف پرورشی و آموزشی راه یابد. در انتخاب‌ کتاب‌های کتابخانه باید از معلمان نظرخواهی کرد،زیرا درهر حال معلم نقش رهبری را دارد و فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان را کنترل و هدایت می‌کند(باب الحوائجی،1378) نقش معلمان در موفقیت کار کتابخانه فوق العاده مهم‌ است،بنابراین حائز اهمیت است که معلمان مایل به‌ همکاری با کتابدار باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.