خلاصه ماشینی:
"آموزش مهارتهای زندگی از طریق فعالیتهای مکمل و فوق برنامهء مدارس مهناز گیلک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی-زنجان چکیده بسیاری از دانشآموزان در رویارویی با مسائل زندگی فاقد مهارتها و تواناییهای لازماند و آموزشهای سنتی و مرسوم در قالب یادگیریهای درون مدرسهای نتوانستهاند آنها را در حل مسائل زندگی یاری کنند.
در این مقاله با ارائهء مفهوم مهارتهای زندگی و اهداف و ویژگیهای آنها، مؤثرترین روش آموزش این مهارتها به شکل طراحی برنامههای آموزشی در قالب فعالیتهای مکمل و فوق برنامه بیان شده است.
به نظر میرسد به علت پیچیدگیهای جامعهء امروز،با دروس و فعالیتهای آموزشی ارائه شده در دورههای آموزش عمومی کنونی، دانشآموزان به اهداف رشد آموزشی،فرهنگی و اجتماعی به طور کامل نمیرسند،آمادگی لازم برای تمرین مسئولیتها و تجارب زندگی بزرگسالی را کسب نمیکنند و به سطح مناسبی از بهداشت اسکن اسکن روان نیز دست نمییابند.
این مهارتها را میتوان به لحاظ ارتباط طبیعی آنها،به صورت جفت جفت طبقهبندی کرد که عبارتاند از: -خودآگاهی و همدلی -ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین فردی -تفکر خلاق و تفکر انتقادی -تصمیمگیری و حل مسئله -مقابله با هیجان و مقابله با استرس تفکر خلاق،تفکر انتقادی،تصمیمگیری و حل مسئله از جمله مهارتهای فکریاند که در قرن بیست و یکم بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند و از جمله راههایی که برای حل بحران فعالیتهای فوق برنامه مجموعه فعالیتهای سازان یافته و پیشبینی شدهای است که به منظور تثبیت تعمیق،آشنایی و کارکرد عملی در طول سال تحصیلی برای دانشآموزان در نظر گرفته میشود تا به رشد و تعالی، شکوفایی استعدادها و مشارکت در برنامههای عملی کند کند."