چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی میان نگرشهای دانشجویان نسبت به جهانیشدن (نگرشهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) و سبک زندگی صورت گرفته است. جامعهی آماری در این پژوهش کلیهی دانشجویان در حال تحصیل، در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم (جنسیت، مقطع تحصیلی و دانشکده) و با توجه به جدول کرجسی و مورگان 377 نفر انتخاب گردید. روش پژوهشی در این مقاله، روش پیمایشی است و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است که آلفای کرونباخ در پرسشنامهی سبک زندگی 91/0 و در پرسشنامهی جهانیشدن 81/0 ارزیابی گردید. مبنای نظری این پژوهش، تلفیقی از نظریههای گیدنز و بوردیو است. پس از بررسی دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS دریافته شد که بین نگرشهای اجتماعی و اقتصادی دانشجویان نسبت به جهانیشدن و سبک زندگی یک رابطهی معنادار مستقیم و بین نگرشهای سیاسی و فرهنگی آنان نسبت به جهانیشدن و سبک زندگی یک رابطهی معنادار معکوس دیده میشود.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3: گویههای نگرش سیاسی نسبت به جهانیشدن عنوان گویهها نگرش سیاسی نسبت به جهانیشدن باید در مقابل قدرتهای مسلط جهانی ایستادگی کنیم و در روابط سیاسی و اقتصادی خود با این کشورها، سختگیرانه عمل کنیم حتی از مسائلی چون رعایت حقوق بشر و دموکراسی و مبارزه با تروریسم، اگر از جانب آمریکا و همپیمانانش مطرح شود؛ بیزارم جهانیشدن نه یک فرایند طبیعی، بلکه برنامهای طراحی شده از سوی قدرتهای جهانی است هدف اصلی از جهانیشدن، وابسته کردن کشورها به قدرتهای جهانی است (منبع: بذرافکن و همکاران، 1392: 321-312) pluralism cosmopolitism citizenship attitude تعریف مفهومی نگرش اقتصادی نسبت به جهانیشدن: در تعریف جهانیشدن بیش از هر چیز، مفهوم و جنبهی اقتصادی آن غلبه دارد تا ابعاد سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی آن و دلیل آن ناشی از تکاملیافتگی بیشتر بعد اقتصادی جهانیشدن بر سایر ابعاد و جنبههای آن و تقدم زمانی وقوع آن میباشد.
جدول 8: آمارههای توصیفی متغیرهای مستقل و وابسته متغیر تعداد دامنه کمینه بیشینه میانگین سبک زندگی 377 00/140 00/130 00/270 40/208 نگرش اجتماعی نسبت به جهانیشدن 377 00/19 00/11 00/30 47/23 نگرش سیاسی نسبت به جهانیشدن 377 00/16 00/4 00/20 19/11 نگرش اقتصادی نسبت به جهانیشدن 377 00/17 00/8 00/25 72/17 نگرش فرهنگی نسبت به جهانیشدن 377 00/16 00/4 00/20 22/11 ب) آمارههای استنباطی در این بخش به منظور بررسی رابطهی همبستگی بین نگرشهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به جهانیشدن و سبک زندگی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که نتیجهی روابط میان متغیر مستقل و وابسته در جدول 9 قابل مشاهده است؛ پس از بررسی و آزمون فرضیات به نتایجی دست یافتیم که به ترتیب ارائه میگردند."