Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با برخی مفاهیم اساسی حسابداری مدیریت

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : قیمت، قیمت‌گذاری بر مبنای هدف، هزینه، قیمت‌گذاری، محصول، روش قیمت‌گذاری بر مبنای هدف، قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه، مدیران، مدیریت، تولید

خلاصه ماشینی:

"بررسیها نشان می‌دهد که بیشتر مدیران برای تصمیمگیری در مورد قیمت،فرایندی پویاست و جزء فعالیتهای لازم و پیوسته مدیریت شمرده می‌شود تعیین درصد یاد شده،جمع هزینه‌های محصول(ثابت و متغیر)را به‌ عنوان مبنای هزینه و تصمیمگیریهای قیمتگذاری به کار می‌برند. در قیمتگذاری محصولات،معمولا درصدی که به هزینه اضافه‌ می‌شود تحت تاثیر میزان تقاضا برای محصول شرکت قرار می‌گیرد و در صورت کاهش تقاضا،درصد سود اضافه شده به هزینه‌های نیز کاهش‌ می‌یابد. مبنای بازار با این سئوال در حال حاضر،قیمتگذاری بر مبنای هدف به‌ طور گسترده‌ای در صنایع مختلف در کشورهای جهان به کار گرفته می‌شود در قیمتگذاری بر مبنای هدف،بیشترین‌ چالشها در مرحله بررسی فرایند تولید و طراحی محصول و در مرحله قبل از تولید صورت می‌گیرد و قابلیتهای محصول و فرایند تولید آن بررسی می‌شود شروع می‌شود که‌"مشتریان چه می‌خواهند،رقیبان در این مورد چگونه رفتار می‌کنند و برای این کالا چه قیمتی باید تعیین شود؟"در بازارهایی با رقابت شدید،مثل صنایع نفت و گاز و معادن،از روش‌ قیمتگذاری بر مبنای بازار استفاده می‌شود زیرا اقلامی که تولید یا استخراج می‌شود با محصولات سایر شرکتها مشابه است و قیمتها در شرکتهای مختلف،با هم تفاوت دارد. اطلاعات‌ مورد نیاز برای قیمتگذاری بر مبنای هزینه به اضافه چند درصد از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت به دست می‌آید و در انجام این‌روش از اطلاعات ثبت شده در دفترها استفاده می‌شود در حالی که قیمتگذاری بر مبنای هدف براساس اطلاعاتی خارج از سیستم حسابداری مدیریت انجام می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.