چکیده:
انگیزة خدمتمحور برای نشاندادن انگیزة افراد بهمنظور پیوستن به بخش عمومی ایجاد شده است. هدف این پژوهش شکلگیری رفتار شهروندی سازمانی بر مبنای انگیزة خدمتمحور، سرمایة اجتماعی و تعهد سازمانی است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعة آماری همة کارکنان بانکهای دولتی شهر کرمان است که نمونهای به حجم 220 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادهها چهار پرسشنامة انگیزة خدمتمحور، رفتارهای شهروندی سازمانی، سرمایة اجتماعی و تعهد سازمانی بهکار گرفته شد. برای تعیین روایی پرسشنامهها تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. دادهها پس از جمعآوری، با نرمافزارهای آماری SPSS و Amos تحلیل شد. نتایج نشان داد انگیزة خدمتمحور بر تعهد سازمانی، رفتارهای شهروندی سازمانی و سرمایة اجتماعی تأثیر معناداری میگذارد. همچنین، تأثیر سرمایة اجتماعی بر تعهد سازمانی و رفتارهای شهروندی، و تأثیر تعهد سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی معنادار است. در نهایت، نقش میانجی متغیرهای رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی بررسی شد که نقش میانجی این دو متغیر تأیید نشد.
خلاصه ماشینی:
شکل گیری رفتارهای شهروندی سازمانی بر مبنای انگیزة خدمت محور، سرمایۀ اجتماعی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه : کارکنان بانک های دولتی شهر کرمان ) علی حمیدیزاده ١، علیاصغر رشید٢، نیما سلطانینژاد٣ ١.
در ایـن مقالـه تلاش شده است با به کارگیری الگوی انگیزة خدمت عمومی پری میـزان انگیـزة خـدمت عمـومی کارکنان بانک های دولتی شهر کرمان و تأثیر آن بر سرمایۀ اجتماعی، رفتارهای شهروندی سـازمانی و تعهد سازمانی بررسی شود.
براساس نتایج این تحقیقات ، انگیزة خدمت عمومی با عملکـرد در هـر دو سـطح فردی (٢٠٠١ ,Lewis &Alonso ) و سازمانی (٢٠٠٥ ,Kim)، میزان جابه جایی، غیبت و خشـنودی از شغل (٢٠٠٨ ,Bright)، قصد کارکنان و مدیران برای ماندن در بخش دولتی، تشـریفات زائـد اداری، اصلاحات اداری و اختیار سلسـه مراتبـی (٢٠٠٧ ,Pandey &Moynihan )، بهبـود بهـره وری، بهبـود 1.
در این پژوهش چهار متغیر بررسی شده است کـه عبـارت انـد از انگیزة خدمت محور و مؤلفه های آن (تمایل به خط مشیگذاری، تعهد به منـافع عمـومی، دلسـوزی، فداکاری و ایثار) به مثابۀ متغیر پیش بین ، رفتارهای شهروندی سازمانی و مؤلفه های آن (نوع دوستی، نزاکت و ادب ، وجدان ، جوانمردی و فضیلت مـدنی)، بـه عنـوان متغیـر مـلاک، تعهـد سـازمانی و مؤلفه های آن (تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر) و سـرمایۀ اجتمـاعی و مؤلفـه هـای آن (شناختی، رابطه ای و ساختاری) همزمان به عنوان متغیرهای مستقل و وابسـته .
نتـایج تحلیـل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل های اندازه گیری نشان داد که مدل های اندازه گیری انگیزة خدمت محور، تعهد سازمانی، سرمایۀ اجتماعی و رفتارهای شهروندی سـازمانی مـدل قابـل قبـولی است .
بحث و نتیجه پژوهش حاضر، با هدف بررسـی شـکل گیـری رفتارهـای شـهروندی سـازمانی بـر مبنـای انگیـزة خدمت محور، سرمایۀ اجتماعی و تعهد سازمانی در میان کارکنان بانک های دولتی شهر کرمان انجام گرفته است .