چکیده:
هدف از مقاله حاضر طراحی، تدوین و ارزیابی مدل علّی خلاقیت و نوآوری با تأکید بر نقش واسطهای مدیریت دانش و تحلیل روابط فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش و رابطه مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری است. جامعه پژوهش همه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان میباشد که از این جامعه نمونهای به حجم 278 کارمند با شیوه تصادفی – طبقهای انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جهت سنجش متغیرها پرسشنامههای فرهنگ سازمانی دنیسون، سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، خلاقیت و نوآوری بهکار گرفته شده است. نتایج نشان میدهد فرهنگ سازمانی اثر مثبت و معنادار بر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش دارد. همچنین، فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی اثر مثبت و معنادار بر مدیریت دانش دارند و مدیریت دانش اثر مثبت و معنادار بر خلاقیت و نوآوری دارد. از سوی دیگر، نتایج نشان داد خلاقیت بر نوآوری اثر مثبت و معنادار دارد. بنابراین، مدل علّی خلاقیت و نوآوری با تأکید بر نقش واسطهای متغیر مدیریت دانش تأیید میشود.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران (تاریخ دریافت : ٩٣/٠٥/١؛ تاریخ پذیرش : ٩٣/٠٦/١٥) چکیده هدف از مقاله حاضر طراحی، تدوین و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نوآوری با تأکید بر نقش واسطه ای مدیریت دانـش و تحلیـل روابـط فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش و رابطه مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری است .
جهت سنجش متغیرها پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون ، سرمایه اجتماعی، مـدیریت دانـش ، خلاقیـت و نـوآوری به کار گرفته شده است .
از این رو، مدیریت هوشیار بر آن است تـا هرچـه بیشـتر و بهتر در جهت به کارگیری ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان ، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود برآید، این امر مستلزم ایـن است که سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانش و به طور متقابل ، مدیریت خلاقیـت و نـوآوری، آن را به عنوان نیازی راهبردی و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابت پذیری، در زمره برنامه های اولویت دار خود قرار دهـد.
بنـابراین ، مـدیریت دانـش ضـمنی بایـد بـه منظـور توانـایی در بیشینه سازی موفقیت خلاقیت و نوآوری، همراستا با مدیریت نوآوری سازمان پذیرفتـه شـود و بـر سه بعد مختلف دانش ضمنی (تکامل ، حیاتیسازی و انتقال دانش ضمنی تأکید شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج ماتریس همبستگی داده ها، فرهنگ سازمانی رابطـه مثبـت و معنـادار در سـطح اطمینان ٩٩ درصد با سرمایه اجتماعی (٠/٤٨)، مدیریت دانش (٠/٥٣)، خلاقیت (٠/٣٢) و نـوآوری (٠/٢٩) دارد.
سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنادار در سطح اطمینان ٩٩ درصد با مدیریت دانـش (٠/٤١)، خلاقیت (٠/١٦) و نوآوری (٠/١٩) دارد.