چکیده:
اين مقاله به بررسي مفهوم مصرف مجازي ديجيتال (DVC) و معرفي و مقايسه برخي نظريه هاي اقتصادي و اجتماعي پيرامون آن مي پردازد. در اين نوشتار، ابتدا پديده مصرف در فضاي مجازي معرفي شده و به شباهت ها و تفاوت هاي آن با مصرفي كه در نظريه هاي كلاسيك در مورد فناوري هاي ديگر آمده، پرداخته شده است. سپس مفهوم اقتصاد مجازي كه حول ارزش آفريني و مصرف در فضاي مجازي شكل گرفته شده معرفي و به طور خلاصه بررسي شده است. در مرحله بعد، اين شكل از مصرف در سپهر اجتماعي و فرهنگي و مهم ترين رويكردهاي جامعه شناسانه آن ذكر گرديده است. مصرف مجازي در ترازوي دو رويكرد تئوري انتقادي و مطالعات فرهنگي صنعت بحث و بررسي شده است. در پايان نيز سياست گذاري فضاي مجازي در سطوح ملي و بين المللي به طور خلاصه بررسي و در مورد سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در اين باره، بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
"E-marketer Castranova Belk Lehdonvirta Malthworth Denegri-Knott Real time به این ترتیب، مصرف مجازی نوعی مصرف است که تنها با واسطه رایانه انجام میشود و در واقع کنش مصرف، در داخل دستگاههای رایانهای صورت میگیرد.
3-3- دیدگاه کلان و نظریههای اقتصاد مجازی لهدونویرتا و ارنکویست، در نقشه راهی که برای اقتصاد مجازی طرح کردهاند، تأکید میکنند که کارآفرینی دیجیتال در مقیاس وسیع خود نیازمند توسعه هرچه بیشتر زیرساختها و توانمندیهای فنی است که کشورهای فقیر و در حال توسعه از عهده آن برنمیآیند و همین موجب بزرگ شدن روزافزون «شکاف دیجیتال» میان کشورها است، اما در عین حال برخی مشاغل اینترنتی طرف سوم هستند که به زیرساختهای پیشرفته و مهارت چندانی نیاز ندارند و میتوانند بخشی از ارزش این اقتصاد را به کشورها و افراد فقیرتر برسانند.
بدین سان آنان مصرف مجازی را نوعی سرمایهداری سنتی میدانند که نیروی کار در آن بدون چشمداشت از صاحب سرمایه، مدام در حال تولید است؛ تولیدی که در آن با حضور تعداد بیشتری از افراد، از سویی حجم محتوا افزایش مییابد و از سوی دیگر با تنوع بیشتر محصولات به دلیل تنوع تولیدکنندگان، مطلوبیت به مراتب بیشتری برای مصرف در میان کاربران ایجاد میشود.
با گسترش ابعاد مصرف مجازی، پدیدار شدن Mass media Frictionless Capitalism مسائلی همچون جرایم اینترنتی و ترویج تروریسم، نژادپرستی، نفرت و خشونت در فضای مجازی و البته استفاده از این فضا برای هماهنگی و برنامهریزی جرایم واقعی تمایل دولتها به ساماندهی فضای مجازی بهگونهای که خود مطلوب میدانند هم بیشتر شده است.
2012, "Digital Marx: Toward a Political Economy of Distributed Media", Journal for a Global Sustainable Information Society, Vol. 10, No. 2 available at: http://www."