چکیده:
کارآفرینی سازمانی روشی برای رویارویی با تغییرهای محیطی و داخلی سازمان است، که در صورت محققنشدن کارآفرینی، حیات و بقای سازمان در بلندمدت با مشکل مواجه خواهد شد. سرمایة اجتماعی بهعنوان توانایی افراد برای کارکردن با دیگران، بهمنظور دستیابی به اهداف مشترک در گروهها و سازمانها، تأثیر زیادی در توسعۀ کارآفرینی سازمانی دارد. در واقع، هدف از پژوهش حاضر تبیین و بررسی آثار سرمایة اجتماعی و مؤلفههای آن بر توسعة کارآفرینی سازمانی است. روش تحقیق از لحاظ نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق، 346 نفر از کارکنان ادارات پست استان مازندران (بخش مرکزی) میباشند، که با توجه به محدودیتهای خاص جمعآوری دادهها 150 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است، و تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهوسیلة نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد ارتباط معنادار میان سرمایة اجتماعی (0/95=b) و مؤلفههای آن (سرمایة ساختاری: 0/49=b، سرمایة رابطهای: 0/32=b و سرمایة شناختی: 0/52=b) با کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي مـدل سـازي معادلات ساختاري نشان داد ارتباط معنادار ميان سـرمايۀ اجتمـاعي (٠٩٥=) و مؤلفـه هـاي آن (سـرمايۀ سـاختاري: ٠٤٩=، سـرمايۀ رابطه اي: ٠٣٢= و سرمايۀ شناختي: ٠٥٢=) با کارآفريني سازماني وجود دارد.
Alpkan et al Theerapatvong, 2010; Zahra & Garvis, 2000; Lumpkin & Dess, 1996; Hough & Scheepers, ٢٠٠٨) ، تاکنون پژوهش هاي تقريبا اندکي آثار سرمايۀ اجتماعي بر کـارآفريني سـازماني را بررسـي کـرده انـد (رضـايي و درينـي، ١٣٩٢؛ اسـدي و مـرادي، ١٣٩٢؛ & Jawaher ;٢٠٠٧ ,.
سرمايۀ اجتماعي سازماني، دارايي است کـه هـم بـراي سـازمان (از طريـق ايجـاد ارزش بـراي ذينفعان ) و هم براي اعضاي سازمان (از طريق ارتقاي مهـارت کارکنـان ) مفيـد و سـودمند اسـت (١٩٩٩ ,Van-Buren &Leana ).
اسدي و مرادي (١٣٩٢)، در پژوهشي رابطۀ ميان سـرمايۀ اجتمـاعي و کـارآفريني سـازماني در وزارت ورزش و جوانان را با هدف طراحي مدل تبيين کردند، نتايج تحقيـق آن هـا نشـان داد بعـد ساختاري و بعد کيفيتي سرمايۀ اجتماعي با کارآفريني سازماني و در نهايـت ، سـرمايۀ اجتمـاعي بـا کارآفريني سازماني رابطه مثبت و معنادار در سـطح ٩٩ درصـد وجـود دارد.
مدل مفهومي پژوهش فرضيه هاي پژوهش پس از مرور مباني نظري و پيشينۀ پژوهش ، بايد گفت اين پژوهش به دنبال پاسخ بـه فرضـيه هـاي ذيل است : - فرضيۀ اصلي: سرمايۀ اجتماعي بر توسعۀ کارآفرينيسازماني تأثير معنادار ميگذارد.
مدل ساختاري روابط بين متغيرهاي اصلي تحقيق با توجه به نتايج تحليل مسير (جدول ٣)، فرضيه هاي فرعي پژوهش مبني بر اثـر ابعـاد سـرمايۀ اجتماعي، بر کارآفريني سازماني، معنادار است و ارتباط علي آن تأييد مـيشـود.