Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با دکتر علی ثقفی: آموزش حسابداری در ایران؛ گذشته، حال و آینده

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 21 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : حسابداری، حسابرس، دانش، آموزش حسابداری، دانشجویان، آموزش حسابداری در ایران، دکتر علی ثقفی، دکتر ثقفی، استانداردهای حسابداری و حسابرسی، دانشگاه

خلاصه ماشینی: "حسابرس ناسازگاری مطلق یا دست‌کم‌ سازگاری اندک عمل‌ حسابداری در ایران با برنامه‌های درسی حسابدرای‌ چه حد بر اثربخشی دوره‌های‌ آموزشی دانشگاهی،تأثیر منفی گذاشته است؟ دکتر ثقفی در ایران به دلیل همان فرایند وارداتی بودن دانش و علم، معمولا آموزش ما جلوتر از صنعت و عمل حرکت می‌کند به عبارت دیگر، دانشجویان معمولا آموخته‌هایی دارند که با یک تأخیر زمانی 5 تا 10 ساله‌ به عرصه عمل راه می‌یابد یا اصلا به‌ آن راه نمی‌یابد به عبارت دیگر،در آنجا ابتدا مسائل و مشکلات در عرصه‌ صنایع و کسب و کار و تجارت بروز می‌کند و به دنبال آن،کوشش سترگی‌ صورت می‌گیرد تا آنها را به نحوی حل‌ و فصل کنند سپس حاصل یافته‌ها و دستاوردهای صنعت و تجارت به‌ دانشگاه وارد می‌شود. حسابرس آیا باید انتظار داشت که میان نظریه‌ حسابداری در کشورهای مختلف جهان‌ تفاوت و جود داشته باشد؟به بیان‌ دیگر،آیا نظریه حسابداری در انگلستان با نظریه حسابداری در استانداردهای‌ حسابداری و حسابرسی قانونی‌ است و همه باید آنها را اجرا کنند آمریکا تفاوت دارد؟و اگر چنین است، آیا می‌توان امیدوار بود که روزی به‌ نظریه حسابدرای خاص ایران دست‌ یافت؟ دکتر ثقفی پاره‌ای از دیدگاهها و آرای موجود در عرصه نظریه حسابداری،جنبه پایه‌ای‌ دارد،عمومی است و در تمام‌ محیطهای اقتصادی قابل اجراست،و از این‌رو،خاص یک کشور نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.