چکیده:
وجود یا عدم وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزندان ، از جمله مباحث اقتصاد خانواده است که رهنمودهای مهمی در زمینه باروری و تعیین بعد خانواده دارد. این مساله که : آیا با افزایش تعداد فرزندان خانواده ، کیفیت تحصیلی آنها کاهش می یابد یا خیر؟ موضوع اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. تحلیل این موضوع در چهارچوب نظریه اقتصاد خرد، دلالت بر وجود چنین تبادلی دارد؛ به این معنا که با افزایش قیمت تقاضا برای فرزند که به هر دلیلی از جمله افزایش سطح آموزش زنان اتفاق میافتد، تعداد فرزندان کاهش یافته اما کیفیت آنها افزایش می یابد. با این حال ، به منظور آزمون فرضیه ، از نمونه ای مشتمل بر ١٢٩٤ مشاهده از دانش آموزان ابتدایی شهر تهران استفاده شد که نتایج حکایت از این داشت که با افزایش بعد خانواده ، معدل نمرات تحصیلی به عنوان معیاری برای آموزش و نمرة ریاضی به عنوان معیار استعداد دانش آموزان ، به طرز معناداری کاهش می یابد. این شواهد دال بر وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزند است . همچنین مشخص شد که اشتغال زنان نیز تاثیر منفی بر عملکرد تحصیلی فرزندان دارد؛ در حالی که بالاتر بودن سطح تحصیلات والدین و درآمد خانواده ها به بهبود وضعیت تحصیلی کودکان می انجامد. از دیگر ویژگی های درون خانوار، شیوة تغذیه فرزند در کودکی است که شواهد نشان می دهد که این امر به رشد توانایی ذهنی کودک کمک می کند.
The trade-off between the quantity and quality of children is one of the topics in family economics with crucial implications in fertility and determination of family size. This paper aims to answer this question: does educational quality of children decrease due to increase in the number of children of a typical family? The microeconomic analysis of this matter implies the existence of such trade-off. This analysis confirms that the rising price of demand for child due to the increase in women’s education level leads to the lower quantity but higher quality of children. The results based on 1294 observations from primary school students in Tehran show that an increase in family size leads to a statistically significant fall in average scores as an educational measure and math point as talent measure of students. Additionally، it is shown that women’s employment has negative effect on educational achievement of their children، while higher parental schooling and family income lead to better educational performance of them. How to feed children is the other interfamily feature، which helps to develop mental ability of children.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که اصطلاح سرمایۀ انسانی از ابعاد مختلفی برخوردار است ، لذا به منظور ارائۀ تصریحی واضح از این عامل ، صرفا به آموزش فرزندان به عنوان یک شیوة بسیار مهم سرمایه گذاری در سرمایۀ انسانی توجه می شود و سایر شقوق آن ، به مطالعات دیگر واگذار می شود و بنابراین ، مسألۀ اصلی پیش رو در این مقاله ، چنین است که آیا میان تعداد (کمیت ) فرزندان در خانواده و کیفیت تحصیلی آنها در مدرسه تبادل وجود دارد؟ این مسأله خط اصلی این مطالعه را تشکیل می دهد و از این رو، قصد بر آن نیست تا سایر مشخصات خانواده به طور کامل مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد؛ بلکه تنها بر عامل بعد خانواده تمرکز می شود و دیگر عوامل به مثابه متغیرهای کنترل و به منظور کاهش مشکل تورش تصریح مد نظر واقع می شوند.
در واقع ، یکی از تبیین های مهم در مورد کاهش باروری در دوران رونق اقتصادی بر مهم بودن عامل کیفیت تأکید می کند؛ چرا که ظاهرا رابطۀ منفی میان باروری و درآمد دال بر پست بودن تعداد فرزند است ، در حالی که این موضوع با نقطه نظر بکر در تنافر قرار دارد؛ چون به ١HFNHr% و لذا نمی توان چنین باور او هیچ جانشین نزدیکی برای فرزندان وجود ندارد ٣:١٣٥ استدلال نمود که افزایش درآمد موجب جایگزین شدن فرزند با سایر کالاها و خدمات می شود."