چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاخ (MBI-SS) در دانشجویان دختر دارای مدرک کارشناسی ارشد بود. بهمنظور تکمیل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 124 دانشجوی دختر کارشناسی ارشد شرکت کردند. تحلیل مؤلّفههای اصلی سه عامل (بدبینی، خستگی هیجانی و ناکارآمدی) نشان داد که در مجموع 70/53 درصد واریانس مقیاس را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که بر اساس تحلیل ساختار عامل تأییدی، هر دو مدل سه عاملی مبتنی بر یافتههای تحلیل مؤلّفههای اصلی و مبتنی بر یافتههای سازنده اصلی، نسبت به مدل یک عاملی برازش بیشتری با دادهها داشت. نتایج به دست آمده درباره همسانی درونی کل مقیاس و عاملهای آن بیانکننده پایایی مقبول مقیاس بود. همبستگی بین هر یک از مادههای مقیاس با نمره کل از 33/0 تا 75/0 متغیر و معنادار بود. همبستگی بین مقیاس فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن با کیفیّت تجارب یادگیری و خودکارآمدی معنادار بودند. با توجه به روایی و پایایی مقیاس فرسودگی تحصیلی میتوان از این مقیاس برای سنجش فرسودگی تحصیلی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
از سـوی دیگـر در ایـران ، پژوهش های داخلی بسیار محـدودی در رابطـه بـا فرسـودگی تحـصیلی انجـام شـده اسـت و پژوهش ها اغلب در رابطه با اندازه گیری عملکرد تحصیلی یـا پیـشرفت تحـصیلی بـوده انـد،از جمله کرامتی (۱۳۸۰)، حکمتی نژاد (۱۳۸۰) و امینـی (۱۳۸۲)ارتبـاط بـین خودکارآمـدی کـه نزدیک به مؤلفه ای از متغیر فرسودگی تحصیلی است ، با پیشرفت تحصیلی را بررسی کرده اند و بین این دو رابطه ای مثبت به دست آورده اند.
هرچند روایی ، پایایی و ساختار عاملی این پرسشنامه در نمونه های دانش آموزی و دانشجویی مختلف آلمانی ، اسـپانیولی و پرتغـالی (شـافلی و همکـاران ،۲۰۰۲) تأیید شده است ، لیکن اعتبار آن در دانشجویان ایرانی ،به ویژه دانـشجویان دختـر کـه بـیش از پسران دچار فرسودگی می شوند،تاکنـون بررسـی نـشده اسـت .
نتایج تحلیل مؤلفه های اصلی بر روی سؤال هـای مقیـاس فرسـودگی تحـصیلی در دانـشجویان دختر نمونة پژوهش حاضر، در جدول ۶ درج شده است .
تحلیل عامل تأییدی به منظور بررسی ساختار زیربنایی مقیاس فرسودگی تحـصیلی در میـان دانـشجویان دختـر نمونة پژوهش ، علاوه بر تحلیل مؤلفه های اصلی ، تحلیل عوامل تأییدی که نوعی از اعتبار سازه است نیز روی داده ها انجام شد.
نتایج این تحلیل نیز نشان می دهد که مدل تک عاملی با این فرض کـه مقیـاس فرسـودگی تنها از یک عامل تشکیل شده است ، کم ترین برازش را در میان سایر مـدل هـای عـاملی داشـته است ،که این نتیجه حاکی از عاملی بودن مقیاس فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان دختـر شرکت کننده در پژوهش حاضر است .
Predicting acaddemic burnout and engagement in educational setting: assessing the increnental validity of perceived emotional intelligence beyound perceived stress general self-efficacy.