چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش احساس قدرشناسی و آگاهی از درآمد شوهر در رضایت زناشویی زنان شاغل و خانهدار بود. به این منظور264 نفر، 111 زن خانهدار و 153 زن شاغل متأهل که با همسر خود زندگی میکردند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه محققساخته احساس قدرشناسی جمعآوری شد. نتایج نشان داد که بین احساس قدرشناسی زنان شاغل و خانهدار تفاوتی وجود ندارد، اما درباره آگاهی از درآمد شوهر تفاوت معنادار بود؛ بیشتر زنان شاغل (5/72%) اظهار کرده بودند که کاملاً از درآمد شوهرخود اطلاع دارند. همچنین رضایت زناشویی زنان شاغل بالاتر از زنان خانهدار بود. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که رضایت زناشویی زنان خانهدار با آگاهی از درآمد شوهر و احساس قدرشناسی و رضایت زناشویی زنان شاغل با متغیرهای میزان تحصیلات، آگاهی از درآمد شوهر، میزان مشارکت در مخارج خانواده و احساس قدرشناسی پیشبینی میشود.
خلاصه ماشینی:
"Frequency (%) * p<0/05 ** p<0/01 / الف -بررسی سهم متغیرهای پیش بین برای رضایت زناشویی زنان خانه دار ابتدا ماتریس همبستگی مربوط به متغیرهای پژوهش شامل متغیرهای جمعیت شناختی (سن ، میزان تحصیلات ، مدت ازدواج ، تعداد فرزندان )، آگاهی از درآمد شوهر، احساس قدرشناسی و رضایت زناشویی در جدول ۲آورده شده است .
ب -بررسی سهم متغیرهای پیش بین برای رضایت زناشویی زنان شاغل در جدول ۴نتایج ماتریس همبستگی متغیرهای جمعیت شناختی (سـن ، میـزان تحصـیلات ، مدت ازدواج ، تعداد فرزندان )، متغیرهای مربوط بـه آگـاهی از درآمـد خـانواده (آگـاهی زن از درآمد شوهر، آگاهی شوهر از درآمـد زن )، میـزان مشـارکت مـادی زن در خـانواده ، احسـاس قدرشناسی و رضایت زناشویی آورده شده است .
جدول ٤:ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه در گروه زنان شاغل متغیرها 1 2 3 4 5 6 7 8 ١-سن 1 ٢-میزان تحصیلات -0/030 1 ٣-مدت ازدواج 0/839** -0/243** 1 ٤-تعداد فرزندان 0/559** -0/135 0/661** 1 ٥-آگاهی از درآمد شوهر -0/128 0/231** -0/160 -0/146 1 ٦-آگاهی شوهر از درآمد زن 0/216* 0/136 0/183 0/113 0/096 1 ٧-مشارکت مادی زن درخانواده 0/193* -0/118 0/136 0/057 -0/072 0/307** 1 ٨-احساس قدرشناسی -0/050 0/232* -0/100 -0/095 0/377** 0/093 0/095 1 ٩-رضایت زناشویی 0/101 0/379** 0/006 -0/047 0/451** 0/028 0/215* 0/602** * p<0/05 ** p<0/01 دربارة زنان شاغل ، با فرض اینکه میزان مشارکت مادی زن طبیعتا باید تابع آگاهی شوهراز میزان درآمد او باشد و چه بساآگاهی شوهر ممکن است زنان را به مشـارکت مـادی بیشـتر در مخـارج خـانواده مجبـور کنـد، ترتیـب ورود متغیرهـا بـه ایـن صــورت بـود:۱-متغیرهــای جمعیت شناختی به صورت یک مجموعـه ؛۲-آگـاهی شـوهر از میـزان درآمـد زن ؛۳-میـزان مشارکت زن در مخارج خـانواده ؛۴-آگـاهی زن از درآمـدشـوهر؛۵-احسـاس قدرشناسـی ."