چکیده:
این مقاله با هدف بررسی نقش تفاوت های جنسیتی در ابعاد هویت ملی دانشجویان دانشگاه یاسوج، با استفاده از روش پیمایش اجرا شده است. براساس فرمول لین، حجم نمونه 400 نفر محاسبه؛ که با روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای چند مرحله ای، انتخاب و مطالعه شد. ابزار گردآوری داده ها نیز، پرسشنامه ای 30 سؤالی، ترکیبی محقق ساخته و دیگران ساخته بوده که پس از تأیید اعتبار آن ها از سوی صاحب نظران، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (هویت ملی ./8888 )، محاسبه و استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری در هویت ملی (کلی)؛ و ابعاد «سرزمینی»، «تاریخی» و «فرهنگی» آن در بین زنان و مردان پژوهش وجود نداشته است؛ ولی تفاوتی معنادار در بعد «سیاسی» هویت ملی آنان وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
"آرچر نیز بر ایـن اعتقـاد بود که جریان تحول هویت زنان ، به صورت حفظ روابط با دیگران است ؛ در صورتی که همین فرآیند در مردان ، به صورت دوری از تسلط و حاکمیت دیگران صورت میپـذیرد (آرچـر، ١٩٩٣: ٧٣)؛ تجربه های این مرحلـه (جـوانی) از رشـد کـه هـم زمـان بـا فرآینـد هویت یابی (در گذر زمان ) و رسیدن به تعریفی خاص و یکتـا از خـود اسـت (آرچـر و واترمن ، ١٩٩٠: ٩٦)؛ میتواند به طور مستقیم بـر بقیـه ی زنـدگی بزرگسـالی اثـر بگـذارد (اریکسون ، ١٩٦٨: ٩١)؛ زیرا افراد در دوره ی جـوانی مـیکوشـند تـا بـه خودمختـاری و استقلالی بیشتری دست یابند، تا بتوانند نقش های بزرگسالی را بپذیرند، روابط دوسـتانه و صــمیمانه ی جدیــدی شــکل داده و حــس هویــت خــود را تحکــیم بخشــیده ، یــا بازسازماندهی کنند (برک و دوبیس ، ١٩٩٥: ٣٤٧).
جدول ٣: نتایج مقایسه ی میانگین تفاوت زنان و مردان پژوهش در هویت ملی و ابعاد آن متغیر وابسته جنس تعداد میانگین انحراف معیار T Sig هویت ملی زن 213 87/53 12/09 1/521 0/129 (کلی) مرد 187 85/54 14/08 بعد سزمن زن 213 25/16 4/16 0/956 0/340 ریی مرد 187 24/71 5/16 بعد سیاس زن 213 19/91 4/85 2/270 0/024 ی مرد 187 18/81 4/74 بعد تایخ زن 213 16/50 3/04 0/503 0/616 ری مرد 187 69/65 2/90 - بعد فهنگ زن 213 25/94 3/91 1/319 0/188 ری مرد 187 25/35 4/96 جمع بندی و نتیجه گیری این مقاله بر آن بوده است تا نقش تفاوت های جنسیتی در هویت ملـی و ابعـاد آن را در بین دانشجویان دانشگاه یاسوج بررسی نماید."