چکیده:
زمینه: پژوهش در مورد نگرش کارکنان سازمان موجب میشود تا مدیران از نظرات و انتظارات کارکنان نسبت به شغل خود، وظایف محوله و جو سازمان آگاه شوند و دریابند که آیا سیاست و رویهای که به اجرا در میآورند از دید کارکنان منصفانه است یا خیر؟ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و نگرش مثبت به کار: با آزمون نقش میانجی اخلاقسازمانی انجام شد.
روش: پزوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعۀ آماری مشتمل برکارکنان ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بود که از میان آنان 149 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. داده ها با روش مدلیابی معادلاتساختاری تحلیل گردید.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد که بین فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و اخلاقسازمانی رابطۀ مثبت وجود دارد. همچنین بین اخلاقسازمانی و نگرش مثبت به کار اثر مستقیم و مثبتی وجود دارد. و رابطۀ بین فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و نگرش مثبت به کار تایید شد. هر چند که جهت این رابطه منفی است. در عین حال با میانجیگری اخلاقسازمانی، فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و اخلاق سازمانی میتوانند نگرش مثبت به کار را پیشبینی کنند.نتیجه گیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفته که فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده بیشترین ارتباط را با اخلاقسازمانی دارد و همچنین با تایید نقش میانجی اخلاقسازمانی، منابع انسانی ادراک شده دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار بر نگرش مثبت به کار میباشد
خلاصه ماشینی:
"لذا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و نگرش مثبت به کار: با آزمون نقش میانجی اخلاق سازمانی میباشد که بین کارکنان آموزش و پرورش ناحیۀ یک و دو ارومیه با مدارج تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر که به عنوان نمونه انتخاب شده اند انجام شده و درقالب مدل مفهومی زیر ارائه شده است.
نتایج مطالعۀ پژوهشگرانی نقش واسطهای اخلاق سازمانی را در رابطه بین فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و نگرش مثبت به کار معنیدار نشان داد (17) که این نتایج با یافتههای پژوهش حاضر همخوانی دارد.
تحلیل دادهها نشان داد که فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و اخلاق سازمانی توان تبیین و پیشبینی نگرش مثبت به کار کارکنان را دارد.
همچنین پیشنهاد میشود رابطۀ بین هر یک از مؤلفههای اخلاق سازمانی با فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و نگرش مثبت به کار دقیقا مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد علاوه براین پیشنهاد میشود که مدیران و مسئولان آموزش و پرورش بسترهای لازم برای نهادینه کردن اخلاقیات را فراهم نمایند و با ایجاد جو اخلاقی مناسب در سازمان میتوان میزان نگرش مثبت به کار را در کارکنان افزایش داد.
نتیجهگیری به طورکلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که اخلاق سازمانی نقش میانجی در رابطۀ بین فعالیتهای منابع انسانی ادراک شده و نگرش مثبت به کار در بین کارکنان تحت مطالعه ایفا میکند؛ بنابراین آموزش و پرورش باید به نقش میانجی اخلاق سازمانی در رابطۀ بین متغیرهای فوق توجه اساسی کند و زمینۀ بروز اخلاق سازمانی را در محیط سازمان بهبود بخشد."