چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر گشتالت درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دانشجویان اجرا گردید. این پژوهش در روش تحقیق بالینی و بر پایه طرح چند خط پایهای به مطالعه فرایند درمان پنج مورد پرداخت. لذا از جامعه آماری کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی پنج مورد دانشجوی مراجعه کننده دارای معیارهای اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان (بر اساس5- DSM)، مورد مطالعه قرار گرفتند و طی مراحل سه گانه پیش آزمون(خط پایه)، پس آزمون و پیگیری، ارزیابی گردیدند. سه هفته اول به عنوان خط پایه در نظر گرفته شد، پس از 12 هفته گشتالت درمانی (هر هفته یک جلسه 1.5 ساعت)، پس آزمون اجرا گردید و سه هفته بعد سنجش پیگیری به اجرا درآمد. دادهها در منحنی چند خط پایه تحلیل گردید و یافته ها کاهش نمرات اضطراب امتحان و اضطراب فراگیر در چهار نفر از پنج دانشجوی تحت درمان را نشان داد. بر این اساس نتایج بیانگر اثربخشی گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب فراگیر و بهبود اضطراب امتحان در دانشجویان است.
دادهها در منحنی چند خط پایه تحلیل گردید و یافته ها کاهش نمرات اضطراب امتحان و اضطراب فراگیر در چهار نفر از پنج دانشجوی تحت درمان را نشان داد. بر این اساس نتایج بیانگر اثربخشی گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب فراگیر و بهبود اضطراب امتحان در دانشجویان است.
The Present study is a single subject study. Purpose of the study was to investigate effectiveness of gestalt therapy on generalized anxiety disorder and test anxiety with college students. Participants were recruited through posting on the local university campus. 5 individuals enrolled in the study. All individuals met criteria for generalized anxiety disorder (GAD) based on DSM-IV-TR and test anxiety by psychologist of counseling center of university. The effectiveness of Gestalt therapy for generalized anxiety disorder (GAD) and test anxiety was evaluated in a baseline across post-treatment and follow-up. Self-report of GAD and test anxiety showed that four of the five participants reached low levels of GAD and test anxiety by post-treatment. Results support the construction of comprehensive gestalt therapy protocols for generalized anxiety disorder and test anxiety. Self-report of GAD and test anxiety showed that four of the five participants reached low levels of GAD and test anxiety by post-treatment. Results support the construction of comprehensive gestalt therapy protocols for generalized anxiety disorder and test anxiety.
خلاصه ماشینی:
"اما با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی اضطراب ، ترس فرد از آینده است و رویکرد گشتالت درمانی ١ بر بودن در زمان حال تاکید دارد، به نظر میرسد این رویکرد بتواند یکی از رویکردهای مفید در مقابله با اختلالات اضطرابی دانشجویان باشد.
بر پایه تجارب پژوهشی موجود، به ویژه ضرورت توجه به مسائل جوانان دانشجو ، پژوهش حاضر هر دو اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دانشجویان را برگزیده و جهت ارتقاء وضعیت سلامت آنها شیوه گشتالت درمانی را مورد مطالعه قرار داده است .
لذا پنج دانشجوی مراجعه کننده دارای معیارهای اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان سه هفته به عنوان خط پایه در نظر گرفته شدند و پس از آن ١٢ جلسه درمانی به صورت هفتگی(١,٥ ساعت ) مشاوره گشتالت درمانی و سنجش پایانی، بهبود شاخصهای اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان برای چهار نفر از پنج آزمودنی مشخص گردید و نتایج حاکی از تاثیر مثبت گشتالت درمانی بر کاهش میزان اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان شرکت کنندگان بوده است و بررسی پایایی زمانی نتایج در پیگیری دو ماهه نیز نشان داد که اثربخشی این روش درمانی نسبتا ثابت است .
این نتیجه ضمن اینکه با یافته های حاجی حسنی و همکاران (٢٠١٢)، خیاط ، پاشا و سودانی(٢٠٠٩)،سلیمانی، بابانژادی و غنمی (١٣٩٣)، گرازیا١(٢٠١٢) و سروک ٢(١٩٨٢) همخوان است ، تاکیدی است بر نظر مدافعان گشتالت درمانی مانند ریجن و ویلد(٢٠١٣)، مبنی بر اینکه گشتالت درمانی، چه در روان درمانی کاربردی و چه در مشاوره گروهی و فردی، می تواند به طور موثر در درمان اضطراب و افسردگی استفاده شود.
Humanistic and Integrative Therapies for Anxiety and Depression: Practice-Based Evaluation of Transactional Analysis, Gestalt, and Integrative Psychotherapies and Person-Centered Counseling."