چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی پروتکل آموزش دیدگاه گیری اجتماعی و اثر آن بر سبک های حل تعارض زوجین بود.جامعه پژوهش را زوجین دچار تعارض زناشویی خودمراجع به مراکز مشاوره شهر سنندج تشکیل میدادند. 73 زوج شرایط اولیه مطالعه را احراز کردند که از بین آنها 60 زوج براساس نمره دریافتی درآزمون تعارض زناشویی در دوگروه آزمایش و گواه 30 نفره (هرگروه شامل 10نفر دچارتعارض متوسط،10نفر دچارتعارض شدید و 10 نفر دچارتعارض عمیق) جایابی شدند. ابتدا آزمونهای دیدگاه گیری اجتماعی و سبک های حل تعارض، اجرا و سپس، زوجین گروه آزمایش، در جلسات برنامه آموزش دیدگاه گیری اجتماعی مبتنی بر روش دانش- مهارت-توانایی شرکت کردند و در انتهای برنامه ده جلسهای، دوباره ارزشیابی به عمل آمد. یک ماه پس از طی دوره آموزشی گلباخ (2009) و جهت تعیین ماندگاری اثر آموزش، برای مرحله سوم آزمون ها اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش دیدگاه گیری باعث تغییردر نمره سبک های حل تعارض زوجین می شود و این تغییر در طی زمان ماندگار است. نمرات سبک های حل تعارض یکپارچگی و مصالحه در اثر آموزش افزایش یافت، اما نمرات سبک های اجتنابی و رقابتی کاهش معنادار پیداکرده است. دریک نگاه کلی نتایج این پژوهش نشان داد که برنامههای آموزشی دیدگاه گیری اجتماعی ، باعث تغییر در سبک های حل تعارض می شود.
the aim of this research was Construction and validation of the educational protocol of Social Perspective-taking and analyzes of its efficacy on couple’s conflict resolutions styles. Social Perspective-taking training program based on “knowledge-skills-abilities” Gelbach (2008) developed and its validity measured by assessors rating which Kappa coefficient was 0/838. The study population for Social Perspective-taking training consisted of self-referral couples experiencing marital conflict، referring to Sanandaj Counseling Centers. 73 couples gained the initial conditions study. Of these، 60 couples were selected on the basis of marital conflict test score clustered in two groups of 30 patients (each group consisted of 10 patients with moderate conflict، 10 people with severe conflict، and 10 people with profound conflict) initially Social Perspective-taking Scale، and Conflict Resolution Styles Scale completed by two groups. Experimental group received social perspective- taking training program at the end of ten sessions، re-assessment done. A month later، for the follow up stage، the groups completed the scales. Repeated measure analyzes of variance showed that social perspective-taking training changed the couple's conflict resolution styles. This change was sustainable over time. Scores of integrity style and compromise style increased but scores of avoidant and competitive style reduced significantly. Also training process increased Social Perspective taking Scale. Overall، the results suggested that social perspective-taking training program leaded to change in conflict resolution styles.
خلاصه ماشینی:
"Reliability ترویج خودآگاهی باز بودن ،کنجکاوی و تمایل به خطر کردن قدرت مقابله و روبه رویی با ابهام مشاهده کردن و گوش دادن دقیق و فعالانه به دیگران مهارت های پیشنیازدیدگاه ترویج همدلی کردن با افکار و احساسات دیگران ،به عنوان ابزاری برای افزایش گیری دیدگاه گیری پرهیز از قضاوت تکانشی و تاخیر پاسخ شکل دادن به یک ادراک سپس بررسی درستی و دقت آن دعوت به بازخورد دادن و ارتباط روشن و شفاف اقدام برمبنای فرایند دیدگاه گیری و تکمیل حلقه آن مهارت ارتباط بین فردی: پیش بینی این که مردم قصد دارند چه بگویند یا چکار کنند حدس زدن واژه ها و عبارات نامفهوم استفاده از دانش شخصی برای افزایش ادراک مهارت های یاری رسان شناسایی اطلاعات مرتبط و نادیده گرفتن اطلاعات نامربوط برای دیدگاه گیری به دست آوردن اطلاعات مربوطه (یادداشت و خلاصه برداری اجتماعی بازشناسی نشانگرهای گفتمان وابزارهای منسجم درک زیر و بمی صدا، استرس ، حرکات ، حالات صورت ، و غیره استنباط و تفسیر گرایش ونیات گوینده همدلی و احترام به تفاوت ها توانایی تنظیم هیجانات استنباطی: قیاس ، مقایسه و تضاد، درنظرگرفتن شرایط و بافت کنونی، جلب اطلاعات زمینه ای، فرافکنی، انعکاس ،استفاده از کلیشه ها راهبرد های دیدگاه گیری جمع آوری اطلاعات : تنظیم توجه ، تنظیم هیجانات ، افزایش راهکارها،استخراج اطلاعات ، بازبودن ذهن در ادامه خلاصه جلسه های آموزشی مبتنی بر روش دانش - مهارت - توانایی گلباخ (٢٠١٢)ارایه شده است جلسه اول : تعیین اهداف و انتظارات کارگاه آموزشی، تکمیل مقیاس جمعیت شناختی و اجرای پیش آزمون ، آشنایی با مقررات جلسه ، توافق بر زمان تشکیل ، تعداد و مدت جلسات آموزشی جلسه دوم : آشنایی شرکت کنندگان با مفهوم دیدگاه گیری اجتماعی، ضرورت دیدگاه گیری اجتماعی و مشکلات فقدان آن جلسه سوم : شناسایی موانع دیدگاه گیری اجتماعی(فقدان اطلاعات کافی،قضاوت زودهنگام ، شناسایی خطاهای اساسی نگرش ، تشخیص واقع گرایی خام ، شناسایی خطای تمایل به تایید)، شناسایی دیدگاه گیری اجتماعی بر رضایت زناشویی، معرفی و آموزش قدم اول در دیدگاه گیری اجتماعی(تکنیک راه رفتن باکفش های فرد دیگر) جلسه چهارم : بررسی پیامدهای دیدگاه گیری اجتماعی نادرست ، شناسایی خطای تاثیر درون گروهی برونگروهی، فعالیت کلاسی، تشویق به استفاده از دیدگاه گیری اجتماعی در آخرین تکلیف مورد مناقشه دوطرف ."