چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با ادراک از خود و تفکر انتقادی در دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع اول و دوم متوسطه شهر تهران در سال 1394 - 1395 بود. نمونه مورد پژوهش از بین دانش آموزان دختر پایه اول و دوم دبیرستانهای علوم انسانی منطقه 2 تهران که بهصورت تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شد و شامل190 نفر بود. ابزار این پژوهش 3 پرسشنامه خودکار آمدی تحصیلی جینک و مورگان ، ادراک از خود و تفکر انتقادی کالیفرنیا میباشد. که به وسیله آن اطلاعات مربوط به دانش آموزان گرد آوری شد. در تجزیه و تحلیل داده های جمع آوریشده از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که بین خودکار آمدی با ادراک خویشتن، خودکار آمدی و تفکر انتقادی و تفکر انتقادی و ادراک خویشتن رابطه معنا داری وجود ندارد.
The aim of this research was to study the relationship between academic self-efficacy with self concept and critical thinking in students. The target population consisted of all girl students، who were studying in elementary and high school grades in Tehran city in the academic year of 2015 and 2016. The sample was chosen among the elementary school and high school students which were in the second region of Tehran city. They were selected randomly by multi-level cluster sampling method and consisted of 190 students. The data were gathered by 3 questionnaires including academic self-efficacy questionnaire of Jing and Morgan، self concept and California critical thinking questionnaire. Pearson correlation co-efficient was used in order to analyze the data collected. The results showed that there was no significant relationship between academic self-efficacy with self concept، academic self-efficacy with critical thinking and critical thinking with self concept.
خلاصه ماشینی:
"بندورا نشان داد که باور دانش آموزان نسبت به خودکارآمدیشان میتواند به طول قابل ملاحظه ای بر یادگیری و انگیزش درونی و موفقیت های تحصیلی تأثیر مستقیم بگذارد (اعتمادی و سعادت ، ١٣٩٤) رویکردهای مختلف در این مورد اتفاق نظر دارند که شناخت از خود با تولد آغاز می شود و نقش والدین در شکل گیری ادراک خود حائز اهمیت است .
با توجه به نتایج حاصل از فرضیۀ اول مبنی بر عدم وجود رابطه معنادار بین خودکارآمدی با ادراک خویشتن میتوان گفت ، از آن جایی که دانش آموزان در این سن و در فرهنگ و سیستم آموزشی ما نقش محوری ندارند و تمامی فعالیت های آن ها از بیرون از خود فرد تدوین و تهیه می شود و چهارچوب مشخصی برای همه افراد خارج از تفاوت ها در نظر گرفته میشود میتوان به این عدم ارتباط پی برد.
Tadz & Nell در فرضیه سوم اعلام کردیم که بین تفکر انتقادی و ادراک خویشتن رابطه وجود دارد، نتایج حاصل در این فرضیه با نتایج تحقیقات سولیمان و حلبی، مطالعات لیپمن (١٩٩٨)، طباطبایی و همکاران (١٣٧٥) و محمدیاری (١٣٨٤) مبنی بر ارتباط مثبت تفکرانتقادی با عزت نفس ناهمسو است .
Relationships between self-perception of disability and help-seeking behaviors of postsecondary students with learning disabilities, Dissertation Abstracts International Section A: Humanitics & Social Sciences, 59, 9-A, 3402."