چکیده:
تاكنون تعاريف متعدد و گاه متناقضي از مفهوم مسئوليت اجتماعي ارائه شده است، اما به طوركلي مي توان از آن به عنوان ايجادكننده تعادل سازنده بين كسب وكار و محيط آن ياد كرد. ادبيات جهاني پژوهش به طور تقريباً مفصلي به اين موضوع پرداخته است، اما در داخل، علاوه بر وجود خلا گسترده از نظر مفهومي، چارچوب مشخصي در زمينه مسئوليت اجتماعي كسب وكار ارائه نشده است. در اين مطالعه، پژوهشگران با اتخاذ رويكرد فراتركيب كيفي داده هاي متني مربوط به هشت مطالعه داخلي كه در مقايسه با ساير مطالعات، تمركز بيشتري بر اين مفهوم داشته اند، تلاش ميكنند مسئوليت اجتماعي را از ديد ادبيات داخلي شناسايي كنند. يافته هاي مطالعه حاضر نشان مي دهد مفهوم مسئوليت اجتماعي كسب وكار از نگاه ادبيات معاصر ايران، بيانگر فعاليت هاي ناشي از حساسيت داوطلبانه و راهبردمحور كسب وكار به رويدادهاي محيط اطراف است كه در زمينه مديريتي، اقتصادي و اجتماعي سازمان، در تعامل با محيط شكل گرفته است و با تاكيد بر شايسته سالاري، مردم سالاري، تغيير و ارزش هاي انساني در صدد ايجاد تعادل بين منافع سازمان، جامعه، انسان و دولت هاست كه جامع ترين تعريف مسئوليت اجتماعي از نظر اين مطالعه بهشمار ميرود.
خلاصه ماشینی:
یافته های مطالعۀ حاضر نشان می دهد مفهوم مسئولیت اجتماعی کسب وکار از نگاه ادبیات معاصر ایران ، بیانگر فعالیت های ناشی از حساسیت داوطلبانه و راهبردمحور کسب وکار به رویدادهای محیط اطراف است که در زمینۀ مدیریتی ، اقتصادی و اجتماعی سازمان ، در تعامل با محیط شکل گرفته است و با تأکید بر شایسته سالاری ، مردم سالاری ، تغییر و ارزش های انسانی در صدد ایجاد تعادل بین منافع سازمان ، جامعه ، انسان و دولت هاست که جامع ترین تعریف مسئولیت اجتماعی از نظر این مطالعه به شمار می رود.
با توجه به اهمیت بالای مطالعۀ مسئولیت اجتماعی کسب وکارها در زمینۀ علمی و آثارش بر اجتماع ، شایسته است ادبیات مربوط به این موضوع در چارچوبی منسجم گردآوری و تحلیل شود تا از این طریق بتوان به دیدی مشترک بین علما و انتظارات اجتماع دست یافت ، اما آنچه درعمل مشاهده می شود، نبود ادبیات پژوهشی کافی در داخل کشور و نبود اجماع پژوهشگران در ادبیات بین المللی است ؛ برای مثال ، مسئولیت اجتماعی کسب وکار و کسب موفقیت اقتصادی ، با تعهد به ارزش های اخلاقی افراد، جوامع و محیط طبیعی همراه است (٢٠١٣,Singh &Verma ).