چکیده:
این پژوهش باهدف مطالعه «تحلیل نشانهشناختی ارزشهای فرهنگی- اجتماعی کارتونهای خارجی پخش شده از شبکه 5 سیما، انجام گرفته است. از میان 117 فیلم پخش شده از شبکه 5 سیما (به عنوان جامعه آماری) با نظرخواهی از 5 کارشناس حوزه سینما و تلویزیون در خصوص مهمترین انیمیشن سال (درمحدوده 10ساله 84-1393)، تعداد 10 فیلم (هرسال یک فیلم) به عنوان نمونه موردی، برای انجام تحقیق انتخاب گردید. طی تجزیه و تحلیل کارتونهایی که از سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند، معین گردید، از مجموع 212 فراوانی شناسایی شده در نمونههای آماری کارتونهای آمریکایی، «ارزش خیرخواهی» با 42 فراوانی برابر با 20% با سهم زمانی 946 ثانیه برابر با 23%، ارزش جهانگرایی با 39 فراوانی برابر با 18% با سهم زمانی 742 ثانیه 18%، ارزش امنیت با 32 فراوانی برابر با 15% با سهم زمانی 588 ثانیه 14%، سه ارزش برجسته شدهایی هستند که از شبکه 5 سیما طی سالهای 84-1393پخش شدهاند. این در حالی است که از مجموع 53 فراوانی شناسایی شده در نمونههای آماری کارتونهای اروپایی، ارزش «خیرخواهی» و ارزش «سنت» هر کدام با 15 فراوانی برابر با 28% با سهم زمانی 234 ثانیه برابر با 27% و 169 ثانیه برابر با 19%، ارزش جهانگرایی با 7 فراوانی برابر با 13% با سهم زمانی 153 ثانیه برابر با 18% از برجستهترین ارزشهای فرهنگی - اجتماعی هستند.
در نتیجه، در بررسی و مطالعه ارزشهای فرهنگی اجتماعی، کارتونهای خارجی که از شبکه 5 سیما طی سالهای 84-1393 از برنامه«تماشاخانه» پخش شد، از مجموع کل 293 سطح و درصد فراوانی، ارزشهای فرهنگی، اجتماعی در کارتونهای خارجی، ارزش «خیرخواهی» با 63 مورد برابر با 21%، ارزش «جهانگرایی» با 52 فراوانی برابر با 18%، ارزش «امنیت» با 41 فراوانی برابر با 14%، ارزش «سنت» با30 فراوانی برابر با 11%، ارزش «قدرت» با 24 فراوانی، «سایر ارزشها» و «استقلال» با 23 فراوانی هر کدام برابر با 8%، «پیشرفت» با 23 فراوانی برابر با 5 %، انگیزش با 10 فراوانی برابر با 3 %، لذتطلبی با 7 فراوانی و همنوایی با 5 فراوانی هر کدام برابر با 2% در مرتبههای بعدی ارزشهای فرهنگی - اجتماعی قرار دارندکه به عنوان ارزش فرهنگی- اجتماعی برجسته شده در کارتونهای خارجی، مورد مشاهده قرار گرفتند.
This study is the semiotic analysis of cultural - social values of foreign cartoons aired on TV 5, in 1384-1393. In this study, the sampling "Delphi" is used to select the sample. So that from among 117 films aired on TV 5 (biomarkers as population) with a survey from 5 experts of cinema and television about valuable animations (in period of 1384 to 1393), 10 videos (each year a film) were selected for study. Cartoons were selected from three continents: America, Europe and Asia as statistical samples. From a total of 212 frequencies detected in samples by American cartoons, “the benefactor” with 42frequency(20 %) and 946 seconds (23%), “universalism” with 39 frequency (18%) and 742 (18%), and “security” with 32 frequency (15%) and 588 seconds (14%) are three outstanding values that have been played by channel 5 from1384 to 1393. While a total of 53 frequency of cartoons in European statistical sample, the "benevolence" with 15 frequency (28%) and 234 seconds (27%), "tradition" with 15 frequency (28%) and 169 seconds (19%) and “universalism” with frequency (13%) and 153 seconds (18%) have the outstanding cultural - social values. The results show that, among social and cultural values of foreign cartoons, the value of "benefactor" with 63 frequency (21%), "universalism" with 52 frequency (18%), "security" with 41 frequency (14%), "tradition" with 30 frequency (11%), "power", with 24 frequency "other values" and "independence" with 23 frequency and each equal to (8% ), "progress" with 23 frequency (5%), “motivation” with 10 frequency(3%), “pleasure seeking” with 7 frequency (2%) and “conformity” with 5 frequency (2%) are in the subsequent social-cultural values, that were featured in foreign cartoons.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (١): کارتون های انتخاب شده برای مطالعه پژوهشی داستان اسباب - محصول کشور آمریکا (١٩٩٥) سال پخش ١٣٨٤ بازی ١ ماداگاسکار ٢ محصول کشور آمریکا (٢٠٠٥) سال پخش ١٣٨٥ داستان محصول کشور آمریکا (٢٠٠٠) سال پخش ١٣٨٦ سبزیجات مدفن کرمهای محصول کشور ژاپن (١٩٨٨) سال پخش ١٣٨٧ شب تاب ستاره لارا محصول کشور آلمان (٢٠٠٤) سال پخش ١٣٨٨ دکتر استرانج محصول کشور آمریکا (٢٠٠٧) سال پخش ١٣٨٩ جوجه کوچولو محصول کشور آمریکا (٢٠٠٥) سال پخش ١٣٩٠ آلوشا محصول کشور روسیه (٢٠٠٩) سال پخش ١٣٩١ عصر یخبندان ١ محصول کشور آمریکا (٢٠٠٢) سال پخش ١٣٩٢ من شرور ٢ محصول کشور آمریکا (٢٠١٣) سال پخش ١٣٩٣ ابزار گردآوری اطلاعات برای اندازه گیری مقوله و سازه های تحقیق ، واحد تحلیل «صحنه » برای تصاویر و «جمله » برای گفتار در نظر گرفته شد."