چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ اراﺋﻪ ﻣﺪﻟﯽ ﺟﻬﺖ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ (رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی، ﺗﺸﺮﯾﮏ ﻣﺴﺎﻋﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ و اﻓﺮاد و اﻃﻼﻋﺎت) ﺷﺮﮐﺖ ﺧﻮدرو ﺳﺎزی ﺳﺎﯾﭙﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻓﺎزی (FIS) اﺳﺖ. در اﺑﺘﺪا، ﭘﯿﺶ ﻣﺪل ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ادﺑﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻮد، در اﺧﺘﯿﺎر ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺲ از اﺻﻼﺣﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺟﻤﺎع ﻧﻈﺮ ﺧﺒﺮﮔﺎن و ﺗﮑﻨﯿﮏ دﻟﻔﯽ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺪل ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺷﺪ. اﺑﻬﺎم و ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی زﺑﺎﻧﯽ ﺟﻬﺖ ﮐﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت از ﺧﺒﺮﮔﺎن، ﻣﺤﻘﻖ را ﺑﺮ آن داﺷﺖ ﮐﻪ از ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻓﺎزی ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﺪل اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺑﺎ ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از FISﻫﺎی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه، ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﻬﺖ اﺳﺘﺨﺮاج ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻓﺎزی ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ داﻧﺶ ﺧﺒﺮﮔﺎن اﺳﺖ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻓﺎزی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ دو ﻧﻮع ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اول ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﯽ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺟﻬﺖ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ )ورودی ﻫﺎی FIS( در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮزﯾﻊ و ﺟﻤﻊ آوری ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪﯾﺮ را در ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﮑﺎف ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻮﺟﻮد و ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎ ﯾﺎری ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮی را ﺟﻬﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی در اﺧﺘﯿﺎر آﻧﻬﺎ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﭼﺎﺑﮑﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی، ﺗﺸﺮﯾﮏ ﻣﺴﺎﻋﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ و اﻓﺮاد و اﻃﻼﻋﺎت در ﺳﻄﺢ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ، وﺿﻌﯿﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﯾﭙﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﯾﭙﺎ اراﺋﻪ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ارائه و تایید مدل مفهومی براساس مرور ادبیات و بررسی مقالات در زمینه قابلیت های چابکی، مدل اولیه این پژوهش با اقتباس از مدل گلدمن، با مولفه های رضایت مشتری (خدمات پس از فروش، نظارت مشتری در طراحی و ارائه خدمات، ارزیابی نتایج مشتریان به صورت سیستماتیک، زمان تحویل کالا، کیفیت محصولات) تشریک مساعی (میزان استفاده از مشاورین در تصمیم گیری ها، میزان انجام کار تیمی، همکاری و ارتباطات سازمانی، رایطه نزدیک با تامین کنندگان) مدیریت تغییر (انعطاف پذیری سازمان، کاهش مقاومت در برابر تغییر، استقرار نظام منعطف تولید، ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی) افراد و اطلاعات (مشاوره الکترونیکی به مشتریان، کارکنان چند منظوره و منعطف، میزان شایستگی پرسنل برای تصمیم گیری ها، زمان اکتساب مهارت های جدید فن آوری اطلاعات و نرم افزار) ارائه شده است.
خدمات پس از فروش (cs1)، نظارت مشتری در طراحی و ارائه خدمات (cs2)، ارزیابی نتایج مشتریان به صورت سیستماتیک (cs3)، زمان تحویل کالا (cs4)، کیفیت محصولات((cs5، میزان استفاده از مشاورین در تصمیمی گیری ها(c1)، انجام کار تیمی (c2)، همکاری و ارتباط سازمانی (c3)، رابطه نزدیک با تامین کنندگان (c4)، انعطاف پذیری سازمانی (cM1)، کاهش مقاومت در برابر تغییر (cM2)، استقرار نظام منعطف تولید (cM3)، ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی (cM4)، مشاوره الکترونیکی به مشتریان (PI1)، کارکنان چند منظوره و منعطف (PI2)، میزان شایستگی پرسنل در تصمیم گیری ها (PI3) زمان اکتساب مهارتهای جدید فن آوری ها و اطلاعات و نرم افزار (PI4)."