چکیده:
هدف از تبیین این مقاله تعیین رابطه بین متغیرهای انضباط اجتماعی و جامعهپذیری و ابعاد آن هست. متغیر انضباط اجتماعی نیز بر اساس نظریه پارسونز به عنوان متغیر ملاک مطرح است و متغیر جامعهپذیری بر اساس نظریههای کولی، مید و پارسونز به عنوان متغیر مستقل (پیشبین) مطرح شده است. بر این اساس متغیر انضباط اجتماعی نیز شامل ابعاد نظم اقتصادی، نظم فردی، نظم در روابط خانوادگی، نظم اخلاقی و نظم تحصیلی است و متغیر جامعهپذیری از ابعاد مسئولیتپذیری، سازگاری، قانونپذیری و بلوغ اجتماعی شکل گرفته است. حجم نمونه در این تحقیق به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه از جامعه آماری دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر تبریز اخذ شده برابر با 241 نفر است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده و برای بررسی پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها و یافتههای تحقیق حکایت از تایید فرضیههای اصلی تحقیق دارد که به وجود تفاوت متغیر انضباط اجتماعی با متغیر جامعهپذیری و ابعاد آن اختصاص دارد و تنها با بُعد سازگاری تفاوت مشاهده نشد. بر این اساس بیشترین میزان تفاوت در ابعاد جامعهپذیری مربوط به متغیر مسئولیتپذیری با انضباط اجتماعی است. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از آنالیز واریانس یکطرفه ابعاد نظم اقتصادی و نظم اخلاقی با میزان متغیر وابسته جامعهپذیری و میزان آن تفاوت مشاهده شد.
همچنین نتایج حاصل از بررسی رابطه متغیرهای زمینهای با متغیرهای تحقیق نشاندهندهی این است که رابطه متغیرهای جنسیت و درآمد خانواده با متغیرهای تحقیق معنیدار بوده و متغیرهای منزلت شغلی والدین، تحصیلات والدین، بُعد خانواده و رشته تحصیلی رابطه معنیداری با متغیرهای تحقیق نداشتهاند.
The purpose of this study is determining the relationship between social discipline variables and socialization and its dimensions. Social discipline variable is dependent variable based on Parson’s theory and socialization is independent variable according to Cooley, Mead and parson.Social discipline includes dimensions such as: economic order, individual order, order in family relations, moral order and educational order and also socialization includesdimensions as: responsibility, adaptability, accountability and social maturity. The population is all non-profit high school students in Tabriz and the sample of the study is 241 students who were selected by stratified sampling. This study is a survey and in order to collect the data a questionnaire was used that its reliability is evaluated by Cronbach Alpha. The results show that, there is a difference between social discipline and socialization and its dimensions and there is no difference between social discipline and adaptability dimension. More difference is between responsibility and social discipline. Also, there is a difference between economic order and moral order and socialization according to one- way an ova test.Moreover, the results of the examination of background variables and main variables show that, there is a meaningful relationship between gender and family income and main variables and there isn’t a meaningful relationship between parental occupational status, parental education, family size and major and main variables.
خلاصه ماشینی:
"- فرضیه تفاوت پایه تحصیلی دانش¬آموزان با میزان انضباط اجتماعی: بر اساس اطلاعات جدول شماره (2) مقدار F به دست آمده برابر با 849/0 و سطح معنیداری آن نیز برابر با 429/0 است و این عدد از 05/0 بیشتر است.
- فرضیه تفاوت میزان انضباط اجتماعی دانش¬آموزان با منزلت شغلی پدر: بر اساس اطلاعات جدول شماره (2) مقدار F به دست آمده برابر با 891/0 و سطح معنیداری آن نیز برابر با 534/0 است و این عدد از 05/0 بیشتر است.
این مسئله با توجه اهمیت و مسئله¬آفرین بودنش و این¬که این قشر آیندهساز جامعه و پدران و مادران نسل بعد خواهند بود، لزوم توجه ویژه و برنامه¬ریزی¬های مختلف در جهت توجه و توسعه مباحث مربوط به جامعه¬پذیری، انضباط اجتماعی و هم¬چنین سازماندهی و سفارش تحقیقات مختلف در خصوص ریشه¬یابی و ارائه راهکارهای علمی و سنجیده توسط مسئولین ذیربط را می¬طلبد؛ بنابراین به مسئولین نهادهای مختلف¬مانند صدا وسیما، نیروهای انتظامی، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مسئول پیشنهاد می¬شود با بررسی دقیق و ریشهیابی به اعمال سیاستهای فرهنگی– اجتماعی بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات علمی دقیق که در رابطه با جامعه¬پذیری، انضباط اجتماعی و ابعادشان انجام شده است در جهت افزایش میزان نظم¬پذیری و جامعه¬پذیری در بین مردم علی¬الخصوص کودکان و نوجوانان را فراهم نموده، بدین طریق زمینه¬های اجتماعی و پیششرط افزایش جامعه¬پذیری و نیز انضباط اجتماعی را براساس نظریه¬ها و مباحث مطرحشده درخصوص یافته¬های تجربی تحقیق را درجامعه فراهم آورند."