چکیده:
فضاهای آموزشی وطراحی آن یکی از تاثیر گذارترین عوامل در یادگیری می باشد . بنابر این فضای آموزشی باید با سن و مقطع تحصیلی دانش آموزان هما هنگی لازم را داشته باشد با توجه به اینکه فضاهای آموزشی بیشترین اثر و نقش رابر ذهنیت و تمدن سازی جامعه دارد اهمیت پیدا می کند. هدف این مقاله نیز ارائه راهکارهایی برای بهینه سازی فضاهای آموزشی کشور است . بنابراین طراحی و معماری مدارس امروزی ، در همه نقاط دنیا براساس احساس لذت و آرامش برای دانش آموزان ،یادگیری مدام العمرو ارزش گذاری بر علم و دانش انجام می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی: فضاهای آموزشی ،معماری ، مدارس ، طراحی مقدمه دستیابی به قله های دانش وفرهنگ و پیشرفت کشور در زمینه های علمی و فرهنگی و اجتماعی ریشه در آموزش و پرورش داردو ایجاد و تامین فضای آموزشی مناسب و کارا و هماهنگ با نظام آموزشی کشور از مهمترین لوازم دستیابی به این امر مهم است .
از مهمترین اهدافی که این پژوهش دنبال می کندعبارتند از : - تعیین ضوابط موثر در اتخاب نوع سازماندهی فضای مدرسه با عنوان یک مجموعه فرهنگی – آموزشی ؛ و درنهایت ارائه یک الگوی مناسب طراحی فضای آموزشی - تعیین اصول و ضوابط طراحی - امکان ایجاد فضایی برای ارتباط همه جانبه (بین معلمین ،شاگرد،مدیر و مشاور) فضاهای آموزشی مناسب فضای معماری مفهومی تعاملی میان انسان ،محیط روحانی،محیط طبیعی ومحیط مصنوع به لحاظ صنع وساختن انسانی دارد.
فضای لازم برای هر دانش آموز نباید٤/٥ مترمکعب وارتفاع ٣متر کمتر باشد، بنابراین برای انتخاب یک مکان برای کلاس باید حجم کلاس وتعداد دانش آموزان را مد نظر قرار داد(سلطان منش ،١٣٦٤) برای ایجاد فضاهای اموزشی با عملکرد بالا،تنها بوسیله کنش در مفهوم پژوهش ،مبنی بربرنامه های مراکز فراگیری وراهبردهای اجتماعی واطلاعات کاربردی وعملی در این زمینه ،میسر خواهد بود و در ادامه به اهم آن می پردازیم .
تنوع در رنگ ها باعث میشود حالت های عاطفی کودکان گویا تر بیان شود زیرا در محیط مدرسه نمیتوان کودکان عادی را از کودکان بیش فعال شناسایی و تفکیک کرد بنابراین باید در انتخاب رنگ ها اصول و نکات اصلی مد نظر قرار گیرد و در حالت تعادل باشد تا دانش آموزان در یک شرایط عادی به دور از احساس خستگی در امر یادگیری موفق باشند."