چکیده:
اشتغال فارغ اتحصیلان یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه برنامهریزان آموزشی کشورهاي مختلف بوده است. این بذل توجه هم به لحاظ اهمیت بازار کار به عنوان مرکز ثقل اقتصادي و هم به لحاظ نقشهاي اجتماعی که به فارغ التحصیلان براي نیل به اهداف توسعه کشور محول میشود. کارآفرینی در ایران به خصوص در رشته هاي علوم انسانی هنوز چندان شناخته شده نیست. اگر چه امروز دانشگاه ها بر اساس طرح کاراد به دنبال ایجاد این مفهوم بر اساس یک حرکت پیشگام هستند ، ولی هنوز مراحل آزمایش اولیه خود را می گذرانند و نیاز به مطالعات میدانی وسیع در این زمینه دارند. امروزه اکثر دروس دانشگاهی به ویژه رشته هاي علوم انسانی به طور انفرادي ارائه می شوند و تلاش جدي براي کاربردي نمودن آنها صورت نگرفته است. از این رو اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند نیازهاي بازار کار را پوشش دهند. از آنجا که نقش دانشگاه ها در آماده سازي دانش آموختگان کارآفرین انکار ناپذیر است بر همین اساس این تحقیق با هدف مقایسه نگرش دانشآموختگان براساس ویژگیهاي فردي و متغیرهاي شغلی و تحصیلی در خصوص عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در برنامه درسی دوره کارشناسی علوم تربیتی به روش توصیفی - پیمایشی صورت گرفته است.نمونه گیري تحقیق حاضر به روش تصادفی ساده بوده است و ابزار گرد آوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد؛جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار spss استفاده شده است در نهایت نتایج تحقیق نشان داد از دیدگاه دانش آموختگان، متغیر هاي آموزشی و روان شناختی در توسعه کار آفرینی موثر است و عامل جنس، تاهل ،وضعیت شغلی ،شغل و تحصیلات والدین در نگرش افراد تاثیر گذار نبوده است اما عوامل رشته تحصیلی ، محل تحصیل ، سابقه کاري ، تمایل به ادامه تحصیل و سن افراد در نگرش آنان موثر است.