چکیده:
هر جامعه ای برای پیشرفت و رشد در ابعاد مختلف اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی نیاز به افرادی دارد که از نظر جسم و روان سالم باشند. با توجه به اینکه دانش آموزان امروز، صاحبان بلافصل آینده جامعه هستند، سلامتی و بیماری آنان در سلامتی و بیماری جامعه فردا و نسلهای آینده اثراتی قابل توجه خواهد داشت.
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی دانش آموزان متوسطه اول بوده است.این پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بوده است و نمونه انتخابی شامل 150 نفر از دانش آموزان راهنمایی شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 93-92 بوده که به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شده بودند. وبرای بدست آوردن داده های مورد نیاز از دو پرسشنامه سلامت روان و هوش هیجانی استفاده گردیده است که از پایائی بالائی به ترتیب 0.93 و 0.97 برخودار بوده و آزمودنی ها مورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش به منظور توصیف و تفسیر دادههای پرسشنامه و برای استنتاج فرضیههای تحقیق از آزمون های آماری T و ضریب همبستگی پیرسون با معیار تصمیم گیری آلفا 0.05 استفاده شده است .همچنین تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت و نتایج پژوهش حاکی از این بود که بین هوش هیجانی و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین سلامت روانی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي ارتباط هوش هيجاني و سلامت رواني دانش آموزان متوسطه اول مرتضي فتوحي ١، احمد اکبري ٢*، محمد خوب چهره ٣ و علي نقي معيني 4 ١دانشجوي دکتري تخصصي مديريت آموزشي واحد نيشابور، دانشگاه آزاد اسلامي، نيشابور، ايران m_fotuhi54@yahoo.
سلامت روان ، هوش هيجاني، مقطع متوسطه اول 74 ١- مقدمه سلامت رواني يکي از مقوله هاي مهم روان شناسي است که فرد بايستي به آن توجه زيادي داشته باشد و برقراري سلامت رواني و بهداشت در زندگي باعث مي شود که فرد از هر گونه اضطراب و نگراني و تشويش در زندگي دور باشد و يا حتي در برخورد با اين موانع بتواند راه حلي درست را با تفکر صحيح انتخاب کند و گاهي عواملي وجود دارد که باعث دوري از اين ناراحتيها باشد و سلامت رواني و سلامت آن را بالا ببرد که مانند هوش هيجاني افراد مي تواند سلامت رواني افراد را بيشتر کند(آزاد،١٣٧٩).
با توجه به مطالب بيان شده پژوهشگر در نظر دارد در تحقيق حاضر به بررسي رابطه بين هوش هيجاني و سلامت رواني در بين دانش آموزان متوسطه اول شهرستان کاشمر بپردازد.
ابزار پژوهش : براي جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش از پرسشنامه هاي هوش هيجاني و سلامت روان استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري با توجه به هدف پژوهش که بررسي رابطه بين هوش هيجاني وسلامت روان در دانش آموزان راهنمايي را مورد نظر داشته است .