چکیده:
این مقاله تلاش کرده است الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی را در فضای مجازی موردمطالعه قرار دهد. بدین منظوراز مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، روش دلفی و پرسشنامه الکترونیک بهعنوان ابزار تحقیق در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. بهمنظور تأمین اهداف تحقیق، مصاحبه با خبرگان مسلط بر موضوع تا تحقّق "کفایت نظری" ادامه یافته است. پس از آن بهمنظور تأیید و یا تصحیح شاخصهای شناسایی شده از تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبهها، از روش دلفی استفاده شد. بدین ترتیب الگوی رفتار اشتراک دانش از دل دادههای مرحله کیفی پژوهش استخراج شد. پس از آن بهمنظور اعتبارسنجی کمّی الگو، پرسشنامههای الکترونیک از طریق روش زنجیرهای در اختیار 299 نفر (نرخ بازگشت، 77%) از کاربران شبکه تخصصی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی تحلیل و وزن متغیرها مشخص گردید. در الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان در فضای مجازی به ترتیب اهمیت: شاخصهای ابعاد فردی، گروهی و محیطی، استخراج شدند. شاخصهای بُعد فردی به ترتیب انگیزش، اخلاقیات، شخصیت (شامل برونگرا، سازشکار و خود گشوده)، توانایی، نگرش بهمنظور اشتراک دانش و امینت روانی میباشد. بُعد گروهی دارای 3 شاخص منافع مشترک، ساختار گروه و سرمایه اجتماعی است. مؤلفههای بُعد محیطی شامل تکنولوژیکی (الزامات فنی شبکههای اجتماعی تخصصی)، سیاسی- حقوقی (سیاستگذاری فضای مجازی کشور)، اقتصادی (هزینه و تنوع بستههای اینترنت) اجتماعی- فرهنگی (سبک زندگی متخصصان و شخصیت ملی) میباشد.
This paper attempts to study the knowledge-sharing behaviors of Iranian professionals in cyberspace. To this end, semi-structured interviews, Delphi method and an online questionnaire were used as research tools through qualitative and quantitative methods. Since the main research tools were semi-structured interviews with 15 experts to meet the research purposes, the process was continued until the “theoretical saturation” was realized. Afterwards, in order to approve or amend the obtained indices from the analysis of interview texts, the Delphi method was used. Hence, the knowledge-sharing behavior model was extracted. Through chain sampling, the selected network users, 299 electronic questionnaires were collected and analyzed using Smart PLS software and confirmatory factor analysis (rate of return, 77%). The findings indicate that the main variables of knowledge-sharing behaviors are divided into individual, group, and environmental indices respectively. Components of the individual dimension of knowledge-sharing include motivation, ethicality, personality, ability, attitude towards knowledge-sharing and psychological security. Group dimension of knowledge-sharing include shared benefits, group structure and social capital and finally environmental factors, including technological (technical requirements of specialized social networks), political rights (the country's cyberspace policy), economic (cost and variety of internet packages), socio-cultural (expert lifestyle and national character).