چکیده:
با شروع تحولات انقلابی در منطقه، رسانههای جدید با رشدی شتابان در اطلاعرسانی، ساماندهی و بسیج تودهای در سطح منطقهای و فرا منطقهای، نقش بسزایی ایفا کردند؛ هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش است که با توجه به ارتقای جایگاه رسانههای جدید در تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، آیا کانال العالم توانسته است از قابلیتهای شبکه اجتماعی فیسبوک بهمنظور کسب اعتماد، جلب رضایت و جذب و ارتقای سطح ارتباط با مخاطبان عربزبان خود استفاده نماید. این پژوهش با استفاده از روشهای کمّی و "تحلیل محتوا " و بهرهگیری از نظریه "استفاده و رضامندی" صورت گرفته است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کانال تلویزیونی العالم برای کسب اعتماد و خشنودی مخاطبان خود، از ابزارهای متفاوت و متناسب با آن استفاده کرده است؛ چرا که مهمترین روش برای خشنودی مخاطبان، توجه و اهمیت دادن به سلیقهها و نیازمندیهای مخاطبان با در نظر گرفتن تنوع آنهاست که این شبکه با لحاظ کردن شاخصهای اصلی سرگرمی، اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی و کسب هویت شخصی، نسبت به ایجاد 17 صفحه متنوع، متناسب با گرایشهای دینی، مذهبی، ملی، قومی، جنسیت و سطوح سنی و... فضای مناسبی برای مخاطبانش اقدام نموده است.
Professional structure and function of TV News Channels in the past two decades have been affected by the emergence of quasi-independent news channels, development of new media, and also quick release of social networks. This issue has caused the emergence of new news channels with professional structures in the Middle East to enter the media competition. In this new competitive environment, the television networks to maintain their position should be looking to take advantage of the capabilities of new media and social networks.
Due to the use of social networks, especially Facebook, by Al-Alam Channel during the Arab Spring, this study clarifies and analyzes the status of this Network in use of the potentials of Facebook and promotion of communication with the Facebook’s audience.
The findings of this study show that although Al-Alam Channel which has received later using of Facebook in comparison with regional and international rivals, it has been successful during the period of 8 months by expanding its sphere of influence in the social networks in the use of Facebook’s features and establishing effective communication with its own audience in the Arab world.
خلاصه ماشینی:
تعامل کانال تلویزیونی العالم با مخاطبان از طریق فیس بوک * احمد سادات تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠١/٢٠ تاریخ پذیرش: ١٣٩٥/٠٤/٣٠ چکیده با شروع تحولات انقلابی در منطقه ، رسانه های جدیـد بـا رشـدی شـتابان در اطلاعرسانی، ساماندهی و بسیج تودهای در سطح منطقـه ای و فـرا منطقـه ای، نقش بسزایی ایفا کردند؛ هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش اسـت که با توجه به ارتقای جایگاه رسانه های جدید در تحولات اخیر منطقه غـرب آسیا، آیا کانال العالم توانسته است از قابلیت های شبکه اجتمـاعی فـیس بـوک به منظور کسب اعتماد، جلب رضـایت و جـذب و ارتقـای سـطح ارتبـاط بـا مخاطبان عربزبان خود استفاده نماید.
(2013 آمار ارائه شده از سوی اتحادیه روزنامه نگاری الکترونیک عربی در سال ٢٠١٤ نیز حاکی از آن است که ٩٠ درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه عربی، از شـبکه هـای اجتماعی ازجمله فیس بوک و توییتر و گوگل پلاس هـم اسـتفاده مـی نماینـد همچنـین حدود ٦٠ میلیون نفر در فیس بوک و ٧ میلیون نفر نیز در توییتر صفحه دارند که از ایـن میزان نیز حدود ٦٩ درصد جوانان (٣٦ درصد بین ١٨ – ٢٤ ساله و ٣٣ درصد بین ٢٥- ٣٦ ساله ) می باشـند (عبدالـصبور، ٢٠١٤/٣/٢٤) بـر همـین اسـاس، اولویـت صـفحات فیس بوک در بین سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٢ (همزمان بـا بیـداری اسـلامی در کـشورهای منطقه خاورمیانه ) موضوعات سیاسی و دینی بود ولی پس از افـول جریـان انقـلاب هـا گرایش به موضوعات اجتماعی و سرگرمی افزایش یافته کـه در حـال حاضـر بیـشترین صفحات را هم به خود اختصاص داده است (دانشکده مدیریت دولتی دبی ، ٢٠١٣).