Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه اطلاعات نامتقارن

نویسنده:

(3 صفحه - از 42 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : نامتقارن ،اطلاعات نامتقارن ،شرکتهای بیمه ،اکرلوف ،حق بیمه ،قیمت سهام ،سود سهام ،انتخاب ناجور ،اسپنس ،افزایش قیمت سهام ،استیلیتز ،زارع ،ناجور ،سوداوری ،افزایش قیمت ،استیلیتز نشان ،مالک زمین ،اطلاعاتی بر کارایی بازار ،مشکلات اطلاعاتی بر کارایی ،علامتهای کارایی ،مشکلات اطلاعاتی ،نامتقارن بودن اطلاعات ،ممکن ،واسطه‌های اقتصادی ممکن ،واسطه‌های اقتصادی ،اطلاعاتی ممکن ،نشان می‌دهد ،کاهش می‌یابد

خلاصه ماشینی:

"تئوری اقتصاد در چند دهه اخیر با سئوالات چالش برانگیزی روبه‌رو بوده‌ است؛از جمله: چرا نرخ بهره در بازارهای استقراض‌ محلی در کشورهای جهان سوم اغلب‌ بیش از حد بالاست؟ چرا کسانی که می‌خواهند یک‌ اتومبیل دست‌دوم خوب خریداری کنند ترجیح می‌دهند به‌واسطه مراجعه کنند تا به شخص فروشنده؟ چرا موسسه‌ها با اینکه ناگزیرند بابت‌ مالیات سودسهام،چیزی بیش از مالیات‌ متعلق به سود حاصل از افزایش قیمت‌ سهم،بپردازند،سود سهام تقسیم‌ می‌کنند؟ چرا به‌نفع موسسه‌های بیمه است که‌ به مشتریان خود فهرستی از قراردادهایی‌ را عرضه کنند که در آنها حق بیمه‌ به‌تناسب افزایش کسورات خسارت بیمه، کاهش می‌یابد؟ چرا مالکان زمنیهای کشاورزی کل‌ مخاطر برداشت محصول را در قراردادهای خود با زارعان تهیدست، به‌عهده نمی‌گیرند؟ برندگان جایزه نوبل سال 2001 پاسخی مشترک به سئوالات یادشده‌ عرضه کردند و با استفاده از فرضیه‌ واقعبینانه اطلاعات نامتقارن به بسط نظریه خود پرداختند که: واسطه‌ها،در این سوی بازار اطلاعات‌ بسیار بیشتری از طرفهای معامله در آن‌ سوی بازار،دارند؛ وام‌گیرندگان بهتر از وام‌دهندگان‌ می‌دانند که آینده‌شان برای بازپرداخت‌ اقساط چگونه است؛ فروشندگان بهتر از خریداران می‌دانند که اتومبیل چه کیفیتی دارد؛ مدیر شرکت و هیئت‌مدیره،بیش از سهامداران می‌دانند که سوداوری شرکت‌ چگونه است؛ بیمه‌گذاران بهتر از شرکت بیمه‌ می‌دانند که تا چه اندازه با خطر تصادف‌ روبه‌رویند؛و زارعان بیش از مالکان زمینهای‌ کشاورزی می‌دانند که شرایط برداشت‌ محصول و تواناییهایشان برای انجام کار، چگونه است. یکی از مقاله‌های کلاسیک‌ واسطه‌های‌ اقتصادی ممکن‌ است انگیزه‌ای‌ قوی برای‌ پوشاندن آثار زیانبار مشکلات‌ اطلاعاتی بر کارایی‌ بازار،داشته باشند استیلیتز به‌طور مشخص نشان می‌دهد که چگونه می‌توان در بازارهای بیمه با مشکلات اطلاعاتی برخورد کرد؛از جمله‌ در مواردی که شرکتهای بیمه اطلاعات‌ کافی درباره ریسک‌پذیری فردی‌ مشتریان ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.