چکیده:
غربشناسی شاید مفهومی نسبتا جدید در علوم سیاسی بهویژه در ایران باشد. در این مقاله ابعاد مختلف برخورد روشنفکران مسلمان و از جمله ایرانی با پدیده مدرنیته و تاثیر آن بر دریافت ایرانیها از غرب بررسی میشود. سوال اصلی این پژوهش، نقش مدرنیته در شناخت ایران از غرب (غربشناسی) و دلایل تنفر ایرانیها از آن است. این پژوهش ضمن بررسی انتقادی روند غربشناسی در ایران معاصر با تکیه بر مفهوم مدرنیته نشان میدهد غربشناسی برخلاف شرقشناسی با قصد و برنامه قبلی بهدست نیامده است و شرق نهتنها غرب را تارنمایی نمیکند، بلکه در مواقعی آنرا نمایندگی هم میکند؛ همچنین یافتههای این پژوهش توصیفی-تحلیلی نشان میدهد غربشناسی در ایران حاصل بازنمایی یک عکسالعمل طبیعی و مخالفت با شرقیکردن ایران توسط غرب و نسبتدادن برچسبهایی (مانند تروریست) به ایران است که از یک گفتمان به ایدئولوژی تبدیل شد.
خلاصه ماشینی:
"او معتقد است غـرب شناسـی بـه عنـوان تصـویر دوم شرق شناسی در غرب به حاشیه و فراموشی سپرده شده است ؛ زیرا «غرب شناسـی مناسـب اجرای اهداف سیاسی همچون سرمایه داری و استعمارگری به عنوان ریشه هـای مدرنیتـه غربی نبود» (١٠٣.
نویسنده مقاله معتقد است مردم ایران در آن دوران از طریق روشنفکران با مقولـه غرب آشنا شدند و به همین دلیل بررسی مواجهـه روشـنفکران ایرانـی بـا مقولـه غـرب را می توان منشأ غرب شناسی ایرانیان دانست ؛ چراکه عموما رهبران فکـری و دینـی انـد کـه افکار عمومی را در جامعه هدایت می کنند.
اکثر ایرانی ها از غرب تنفر دارند، نـه بـه این دلیل که آنها مخالف ارزش های غربی اند و می خواهند آن را از بین ببرنـد، بلکـه دلیـل اصلی خشم ایرانی ها از غرب به ویژه آمریکا این است که مردم ایران تحت تأثیر سیاست ها و رفتارهای غرب دچار مشـکلات و عقـب مانـدگی هـای فـراوان در حـوزه هـای سیاسـی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی شده اند.
یافته های این پـژوهش نشـان داد روشنفکران ایرانی تحت تأثیر تجدد و مدرنیته غرب را دریافتند و در این میان عمدتا به دلیل تفاوت ارزش های فرهنگی و مذهبی و انگیزه هـای اسـتعمارگرایانه غـرب در ایـران ، غرب شناسی به یک گفتمان انقلابی و سپس ایدئولوژی آمریکاستیزی تبدیل شد.
Ning,Wang, " Orientalism versus Occidentalism?" New Literary History, Vol. 28, No. 1, Cultural Studies: China and the West ,Winter, 1997, Available at: http://www."