Skip to main content
فهرست مقالات

منشأ مشروعیت ولایت معصومین (ع)

نویسنده:

(39 صفحه - از 96 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،حکومت ،دین ،پیامبر ،ولایت ،خلافت ،بیعت ،پیامبر اکرم ( ص ) ،اسلام ،سیاست ،امام ،رسالت ،حکومت پیامبر اکرم ،حکومت پیامبر ،قرآن ،منصب ،مردم ،روایت ،خدا ،ائمه اطهار ،دین اسلام ،جامعه ،دیدگاه ،رهبری سیاسی پیامبر اکرم ،دیدگاه مردم پیامبر اکرم ،مقام الهی پیامبر اکرم ،پیامبر ( ص ) ،حکومت پیامبر ( ص ) ،شریفه ،دین و سیاست

خلاصه ماشینی:

"در این باره مینویسد : (( اگر دموکراسی را به طور اصولی حکومت مردم بر مردم و اداره امور ملت ها به وسیله خود آنها معنا کنیم و راه رسیدن به آن را اظهار نظر اکثریت از طریق انتخابات یا مشورت آزاد بدانیم این دقیقا همان نظام اداره امور عمومی است که قرآن آن را سفارش و توصیه کرده است و این نظریه خیلی پیش از انقلاب، حضرت علی(ع ) و امام حسن(ع ) در دوران خلافتشان به آن عمل کرده اند، یکی از آیات قرآن که به طور مستقیم خطاب به پیامبر(ص ) است به او دستور میدهد که با تابعین خود در همه امور مشورت کند و جسارت آن ها را ببخشد و با آن ها از در رحمت و سازش درآید(بقره، 159)، آیه دیگری که جامعه الگوی اسلامی را ترسیم میکند یکی از مشخصات آن را اداره امور داخلی از طریق مشورت اعلام مینماید))(19 ) وی دو تحلیلدیگر در باره سیره سیاسی ائمه اطهارعلیهم السلام ارائه کرده است : تحلیل دوم که در سال 1371 طی یک سخنرانی ابراز شده و پس از تکمیل و تصحیح در سال 73 عرضه شده است به طور کلی عدم تمایل دخالت ائمه در سیاست و تحلیل غیر سیاسی حرکت های اجتماعی آنان را نمایانده است ـ خلاصه و قسمتی از این تحلیل بلند این گونه است: (20 ) ((علی بن موسی الرضا(ع ) علی رغم اصرار ماءمون زیر بار خلافت نمیرود و ولایت عهدی را بنا به مصالحی و فقط به صورت ظاهری و با خودداری از هرگونه دخالت و مسئولیت قبول مینماید در صورتی که اگر امامت او همچون نبوت جدش ملازمه قطعی( یا ارگانیک و الهی ) با حکومت و در دست گرفتن قدرت میداشت آن را قبلا اعلام و اجرا مینمود، آن حضرت برای هارون الرشید و خلفای دیگر چنین حق انتصاب یا انتخاب را یک کار غاصبانه و فضولی میدانست و این نوع خلافت و حکومت در نظرش خلاف حق و مصلحت بود کما این که پدربزرگ بزرگوارش امام جعفر صادق(ع ) وقتی نامه ابومسلم خراسانی شورشگر نامدار ایرانی علیه بنی امیه را دریافت میدارد که از او برای دردست گرفتن خلافت دعوت و تقاضای بیعت نموده بود جوابی که امام به نامه رسان میدهد سوزاندن روی شعله چراغ است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.