Skip to main content
فهرست مقالات

منشأ مشروعیت ولایت معصومین (ع)

نویسنده:

(39 صفحه - از 96 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، حکومت، دین، پیامبر، ولایت، خلافت، بیعت، پیامبر اکرم ( ص )، اسلام، سیاست

خلاصه ماشینی:

"در این باره مینویسد : (( اگر دموکراسی را به طور اصولی حکومت مردم بر مردم و اداره امور ملت ها به وسیله خود آنها معنا کنیم و راه رسیدن به آن را اظهار نظر اکثریت از طریق انتخابات یا مشورت آزاد بدانیم این دقیقا همان نظام اداره امور عمومی است که قرآن آن را سفارش و توصیه کرده است و این نظریه خیلی پیش از انقلاب، حضرت علی(ع ) و امام حسن(ع ) در دوران خلافتشان به آن عمل کرده اند، یکی از آیات قرآن که به طور مستقیم خطاب به پیامبر(ص ) است به او دستور میدهد که با تابعین خود در همه امور مشورت کند و جسارت آن ها را ببخشد و با آن ها از در رحمت و سازش درآید(بقره، 159)، آیه دیگری که جامعه الگوی اسلامی را ترسیم میکند یکی از مشخصات آن را اداره امور داخلی از طریق مشورت اعلام مینماید))(19 ) وی دو تحلیلدیگر در باره سیره سیاسی ائمه اطهارعلیهم السلام ارائه کرده است : تحلیل دوم که در سال 1371 طی یک سخنرانی ابراز شده و پس از تکمیل و تصحیح در سال 73 عرضه شده است به طور کلی عدم تمایل دخالت ائمه در سیاست و تحلیل غیر سیاسی حرکت های اجتماعی آنان را نمایانده است ـ خلاصه و قسمتی از این تحلیل بلند این گونه است: (20 ) ((علی بن موسی الرضا(ع ) علی رغم اصرار ماءمون زیر بار خلافت نمیرود و ولایت عهدی را بنا به مصالحی و فقط به صورت ظاهری و با خودداری از هرگونه دخالت و مسئولیت قبول مینماید در صورتی که اگر امامت او همچون نبوت جدش ملازمه قطعی( یا ارگانیک و الهی ) با حکومت و در دست گرفتن قدرت میداشت آن را قبلا اعلام و اجرا مینمود، آن حضرت برای هارون الرشید و خلفای دیگر چنین حق انتصاب یا انتخاب را یک کار غاصبانه و فضولی میدانست و این نوع خلافت و حکومت در نظرش خلاف حق و مصلحت بود کما این که پدربزرگ بزرگوارش امام جعفر صادق(ع ) وقتی نامه ابومسلم خراسانی شورشگر نامدار ایرانی علیه بنی امیه را دریافت میدارد که از او برای دردست گرفتن خلافت دعوت و تقاضای بیعت نموده بود جوابی که امام به نامه رسان میدهد سوزاندن روی شعله چراغ است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.