خلاصه ماشینی:
"نظام و ساختار مباحث سیاسی در آثار ماوردی تبویب و تنظیم مباحث سیاسی در چهار اثر الاحکام السلطانیه , نصیحه الملوک, تسهیل النظر وتعجیل الظفر و قوانین الوزاره همانند نیست.
سیمای مباحث این اثر موعظه گری, نصیحت و اخلاق سیاسی نه همانند الاحکام السلطانیه بیان وجوب و حرمت های فقهی است12 ماوردی در مقدمه, خود را ملتزم به احادیثی همچون انما الدین النصیحه, قیل: لمن یا رسول الله, قال: لله ولرسوله ولائمه المسلمین وجماعتهم.
14 اخلاق سیاسی در کنار مباحث دیگر سیاست مانند فلسفه و فقه سیاسی, دارای اهمیت فراوان است, از این رو ماوردی جنبه های مختلف اخلاق سیاسی را در این اثر بررسی کرده است.
با این که حدود سیصد شاهد قرآنی و صدوپنجاه روایت نبوی در کل کتاب آورده ولی فقط پنجاه مورد از ارسطو نقل قول هایی دارد و فراوان از انوشیروان, بزرگمهر, بهرام گور, اسکندر مقدونی, افلاطون, اردشیر و دیگر متفکران ایران و یونان مضراب هایی نقل کرده است: لاننفرد فی کتابنا بآرائنا ولانعتمد فی شیء نقوله علی هو انا دون ان نحتج لما نقوله فیه ونذکره بقول الله المنزل فی کتابه واقاویل رسول(ص) المرویه وآثاره ثم سیدالملوک الاولین والائمه الماضین والخلفاء الراشدین والحکماء المتقدمین فی الامم الخالیه والایام الماضیه.
33 عمده آرای ماوردی در الاحکام السلطانیه وجوب رهبری34, شرایط انتخاب کنندگان, شرایط انتخاب شوندگان, روش های انعقاد زمامداری, بیعت35 و دیگر مسائل حقوق اساسی و حقوق عمومی است ولی در تسهیل النظر (بخش دوم) تاسیس دولت و مولفه های موثر در آن36, انحطاط دولت و عوامل آن37, کارکرد دین در کشورداری 38 و مشابه این گونه مسائل مطرح است."