خلاصه ماشینی:
"آخرین بخش این اثر با عنوان مستقبل الشوری دارای بحث های مفصلی است, در این بخش دربارهء وظیفه جامعه اسلامی در برپایی نهضت و به وجود آوردن حاکمیت صالح, بررسی وضعیت فکری و شرایط موجود جهان اسلام در زمینه های اقتصادی, اجتماعی و سیاسی و ضرورت فعال سازی فقه اسلام, بحث شده است.
فصل دوم ( الدیمقراطیه ) دارای این مباحث است: غایت و ویژگی های دمکراسی, منابع آن در فلسفه یونان, آزادی عقیده و حقوق بشر در فلسفه های غربی, زمینه های پیدایش استبداد و دمکراسی, خطر غلو در نظام غربی, دمکراسی به عنوان یک نظریه سیاسی تحت پوشش نام مردم حکومت مطلق را تجویز می کند, سیادت شریعت موجب حمایت از کیان جامعه خواهدشد, سیادت شریعت با حاکمیت مردم تعارض ندارد.
در آخرین سیر فکری خود به این نتیجه رسید که فقه الشوری از آن جایی که در بستر اندیشه سیاسی سنی متولد شده و بدون توجه به آرای دیگر مذاهب اسلامی به ویژه دیدگاه های سیاسی شیعه, ناقص است, لذا به مقارنه و تعاطی اندیشه های سیاسی در اسلام شیعی و سنی به منظور تکمیل فقه شورا پرداخت.
خود در مقدمه می نویسد: عقب انتصار الثوره الایرانیه عثرت علی کتاب الامام الخمینی بعنوان الحکومه الاسلامیه وولایه الفقیه فرایت انه مکمل للکتاب السنهوری لمن یرید ان تکون لدیه صوره کامله للفقه الاسلامیه بشقیه السنی والشیعی فی الموضوع الرئیسی الذی کان محور الخلاف بین المذهبین وهو ولایه الحکم(ص11) الشاوی از معدود حقوق دانان سنی است که از موضع فقهی و حقوقی و به دور از گرایش های منفی به تحلیل و بررسی دیدگاه های سیاسی امام خمینی پرداخته است."