چکیده:
از هوش معنوی بهعنوان ظرفیتها و منابع معنوی برای تصمیمگیریها و حل مسائل وجودی روزانه استفاده میشود. برای اندازهگیری هوش معنوی، آزمونی روا و پایا و منطبق بر آموزههای دین اسلام وجود ندارد. این مطالعه تعریف و تعیین ابعاد هوش معنوی و بررسی روایی محتوایی و صوری مقیاس آن در جامعه دانشجویی است. مطالعه به صورت کمی و کیفی، و با مروری جامع بر ابزارهای هوش معنوی و مصاحبه با 67 دانشجوی کارشناسی انجام گرفت. طبق نتایج هوش معنوی بهصورت «فرایند جستوجوی معنای وجودی، درک مسائل معنوی، فهم نمادها و مناسک دینی، توانایی استفاده بهینه از منابع معنوی برای حل مشکلات و سازگاری با محیط» تعریف شده و ابعاد سهگانه آن مشخص شد. 106 گویه مقیاس از ابزارهای موجود و 42 گویه آن از مصاحبه بهدست آمد. این مقیاس مبتنی بر زمینه دینی و فرهنگی جامعه دانشجویی ایران بوده و میتواند با روایی محتوایی و روایی صوری خوب و قابل قبول برای سنجش سازه هوش معنوی در جامعه دانشجویی استفاده شود. برای جلوگیری از خستگی و کمک به افزایش دقت پاسخدهندگان و ازدیاد روایی مقیاس، تهیه و تدوین فرم کوتاه مقیاس پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
طراحي و تعيين روايي محتوايي و صوري مقياس هوش معنوي در دانشجويان ايراني Development and Determination of Content and Face Validity of Spiritual Intelligence Scale in Iranian Students محمد خداياريفرد * Mohammad Khodayarifard عبدالله خرميمارکاني ** Abdolah Khorami Markani باقر غباريبناب * Bagher Ghobari Bonab فرامرز سهرابي *** Faramarz Sohrabi عنايت اله زمانپور **** Enayatollah Zamanpour رويا راقبيان ***** Roya Raghebian غلامعلي افروز * Gholamali Afrouz ولياله فرزاد ****** Valiollah Farzad نسرين محمودي ******* Nasrin Mahmudi بهنوش زينليزاده ******* Behnoosh Zeinali Zadeh نرگس تنکماني ******** Narges Tankemani چکيده Abstract از هوش معنوي بـه عنـوان ظرفيـت هـا و منـابع معنـوي بـراي People use spiritual intelligence as spiritual capacities تصميم گيريها و حل مسائل وجودي روزانه اسـتفاده مـيشـود.
طبق نتايج هوش معنوي به done in a quantitative and qualitative approach by having a comprehensive overview of the tools of صورت «فرايند جسـت وجـوي معنـاي وجـودي، درک مسـائل Bachelor’s ٦٧ spiritual intelligence and interviewingمعنوي، فهم نمادها و مناسک ديني، توانـايي اسـتفاده بهينـه از students.
متخصصان مذکور طي ١٠ جلسه گروه کانوني ١ روايي محتوايي و صوري ابعاد و گويه هاي مقياس هـوش معنـوي را بـه دو روش کيفي و کمي و با استفاده از شاخص روايي محتوايي ٢ والتس و باسل ، نسبت روايـي محتـوا٣ و نيـز 1 .
نحوة تشکيل بانک گويه هاي مقياس اوليه و نهايي براي تعيين روايي محتوايي کمي ، اهميت وجود گويه ها در مقيـاس در دو مرحلـه بـا اسـتفاده از شـاخص روايي محتوا و گروه کانوني توسط کارشناسان بررسي شد که نتايج آن در جدول ٢ بيان شده است .