چکیده:
زندگى دانشجویى دورهای بسیار متفاوت است. آغاز زندگى دانشجویى معمولا با فشار روانى زیادى همراه است، مواردى از قبیل دورى از خانواده و زندگی کردن به شکل مستقل، یافتن کار نیمه وقت و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات گوناگون روحى. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان صورت گرفته است. به منظور ساخت مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان، برخی از ابزارهای مهم بینالمللی و پرسشنامههای متعدد داخلی بررسی و مقیاس پیشمقدماتی با تعداد 95 سوال در جمعیت 70 نفری از دانشجویان اجرا شد. پس از بررسی اولیه دادهها و رفع خطاها، تحلیل عامل اکتشافی با رهنمود تئوری پشتوانه آن بر روی تعداد 1200 نفر از دانشجویان اجرا شد. پرسشنامه تهیه شده بر اساس مدل نظری شامل 7 بخش اصلی بود. نتایج تحلیل عاملی برای بخشهای 2 تا 5 (نگرش، رضایتمندی و نگرانیها، هیجانات و احساسها و رفتارهای پرخطر) اجرا شده که در هر یک از بخشهای مذکور به ترتیب 3، 2، 2 و 5 عامل استخراج شدند که با مدل نظری مطابقت داشت. در مجموع میتوان اظهار نمود، نسخه اولیه مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار بوده و قابلیت استفاده در پژوهشهای مرتبط با دانشجویان و جوانان را داراست.
خلاصه ماشینی:
اين ابزارها عبارت بودند از: پرسشنامه سبک زندگي ارتقادهنده سلامت ١ (واکر، سچريست و پندر، ١٩٨٧) پرسشنامه ارزيابي سلامت دانشجويان (انجمن ملي سلامت دانشجويان امريکا٢، ٢٠١٥) پرسشنامه بهزيستي رواني اجتماعي دانشجويان ٣ (نگووان ، ٢٠١٠) پرسشنامه جهاني زمينه يابي سلامت دانش آموزان ٤ (گزيري،٢٠٠٧) علاوه بر پرسشنامه هاي فوق ، آزمون هاي ديگري که به زبان فارسي موجود بود و به منظور گردآوري خزانه آيتم ها مورد استفاده قرار گرفتند، به شرح زير ميباشند: مقياس ملي سلامت رواني دانشجويان (پور شريفي وهمکاران ،١٣٨٨) کارنامه سلامت جسماني دانشجويان (دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري) پرسشنامه شيوع شناسي اعتياد در بين دانشجويان (يعقوبي، طارميان ، پيروي، و ظفر، ١٣٨٩) پرسشنامه حوزه هاي نگراني (تاليس ، آيزنگ و متيو٥، ١٩٩٢) پرسشنامه اميد ميلر (MHS، ميلر و پاورز، ١٩٨٨) پرسشنامه سلامت معنوي پولوتزين و اليسون (١٩٨٢) چک ليست نشانگان ( ٩٠-SCL، دراگوتيس ، ليپمن و کووي ٦، ١٩٧٦) پرسشنامه رفتارهاي پرخطر٧ (محمدخاني، ١٣٨٥، ١٣٩٢) پرسشنامه هويت ٨ (برزونسکي، ١٩٩٢) 1 Health Promoting Lifestyle Profile(HPLP) 2 American College Health - National College Health Association (ACHA_NCHA) 3 Student’s Psychosocial Wellbeing Inventory(PSWBI) 4 Global School-based Student Health Survey (GSHS-WHO) 5 Tallis,Eysenck& Matheews 6 Derogatis, Lipman, & Covi 7 Youth Risk Behavior Survey (Beck, Kovacs, & Weissman, 1979) مقياس انگاره پردازي خودکشي (بک و همکاران ، ١٩٧٩) پرسشنامه سلامت عمومي (٢٨-GHQ، گلدبرگ و هيلي ير، ١٩٧٩) پرسشنامه عادت هاي مطالعه ( PSSHI ، پالساني و شارمال ، ٢٠٠١) چک ليست بهداشت رواني (کومار، ١٩٩٢) پرسشنامه سنجش اوقات فراغت (نيکخواه ، درگزي،١٣٩٣) پرسشنامه اعتياد به اينترنت (يانگ ، ١٩٩٦) با بررسي پرسشنامه هاي فوق و مدل هايي که اين پرسشنامه ها بر اساس آن ساخته شده بودند، چهار حوزه اصلي مقياس ملي سيماي زندگي دانشجويان به صورت رفتارهاي پرخطر، سلامت ، مسائل زندگي و حوزه هاي نگراني به همراه مولفه هاي مرتبط با هر حوزه تعيين گرديد.