Skip to main content
فهرست مقالات

دولت اسلامی، دولتی جهانی

مترجم:

نویسنده:

(36 صفحه - از 172 تا 207)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، دولت، دولت اسلامی، سیاسی، عرب، حق، حاکمیت، ابعاد جهانی نظریه سیاسی، نظریه، غرب، دولت جهانی، جهان‌شمولی، قومی، دین، عربیت، ملت، اندیشه، سرزمین، جهان‌شمولی اسلام، جهان اسلام، اجتماعی، نظریه سیاسی اسلام، جامعه، حکومت، فرهنگ، نظریه حاکمیت بشری، نظریه حاکمیت الهی، ابعاد جهانی دولت اسلامی، ضرورت، دولت جهانی حقیقتی اخلاقی

خلاصه ماشینی: ")32و اضافه می کند: (سرزمین عربی جزئی هم چون سایر اجزای جهان گسترده اسلام نیست بلکه محل انگیزش الهام ها و مبدأ هدایت و مرکز رهبری است)33, (و رهبری مسلمانان بر قامت هیچ قومی جز عرب برازنده نیست و برای هیچ کس منازعه با عرب بر سر این امر شایسته نیست, اسلام در حقیقت بر دو پایه مهم استوار است: قرآن کریم و سنت مطهر, و کتاب کریم همان گونه که می دانیم به زبان عربی نازل گردیده و پیامبرگرامی(ص) نیز خود عرب بوده و در میان عرب ها زندگی می کرده, بنابراین حقیقت وحی و شیوه و آیین رسالت را جز کسی که از دانش عمیق ادبیات عرب برخوردار است و در فهم و بیان این زبان گامی استوار دارد, نمی تواند عمیقا درک کند. 40 ما می توانیم تمام عبارت های بالا را در چهار نکته خلاصه کنیم: 1 ـ دایره عربیت یک دایره جهانی است که رنگ ها و نژادهای گوناگون را دربر می گیرد و امت عرب پاسدار اخلاق و وحی و ارزش هاست, و رسالتی انسانی دارد, و این همان معنای آیه شریفه (کنتم خیر امة…) است; 2 ـ رهبری جهان اسلام جز برای عرب شایسته نیست, و از ویژگی های این رهبری عربیت درک و اندیشه و آرا و زبان است, و این میراث های مقدس آسمانی است که عرب را رهبر جهان اسلام قرار داده است, و در واقع سرزمین عرب, مرکز رهبری و محل الهام است و از شرایط فرمانروای اسلامی این است که عرب باشد; 3 ـ مسلمانان به عرب و مستعرب و اقوام غیرمستعرب تقسیم می شوند, و برابری میان عرب و مستعرب در حکومت و رهبری ناشی از گرایشی قومی نیست بلکه همانا گرایش درست اسلامی است; 4 ـ مراد از عربیت زبان است و نه نژاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.