Skip to main content
فهرست مقالات

روش حکومتی پیامبر (ص)

نویسنده:

(25 صفحه - از 16 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر ،قریش ،حکومت ،اسلام ،رسول خدا ( ص ) ،انصار ،مکه ،حکومت پیامبر ،مهاجرین ،پیامبر اکرم ( ص ) ،دارالکفر ،حکومت پیامبر اکرم ،مدینه ،عرب ،هجرت ،قبیله ،مکی ،اولویت ،عضویابی ،پیامبر ( ص ) ،قرآن ،نیروی انسانی پیامبر اکرم ،مهاجر و انصار ،حکومت اسلامی ،مصداق ،حکومت رسول اکرم ،غیر عرب رسول خدا ،نیروهای مسلمان دارالکفر منبعی ،سیره رسول خدا ،قریش رسول خدا

خلاصه ماشینی:

"68 عتاب بن اسید, اهل مکه است و والی همان جا شد69, نصب خاندان(باذان) در یمن70, عدی بن حاتم در قبیله خود, طی71, قیس بن مالک در همدان72, عین فروه در مراء73, مالک بن عوف, آتش افروز جنگ حنین, مرد سرسخت قبیله بنی سعد توسط پیامبر سرپرست قبیله نصر وسلمه شد74, نصب معاذبن جبل یمنی به عنوان قاضی یمن75, نصب یک جوان ثقفی در ثقیف76, نامه پیامبر به هوذه بن علی حنفی زمام دار یمامه که فرمود: اسلام بیاور تا در امان باشی و قدرت و سلطنت تو باقی بماند77, نامه به حارث حاکم غسان با همین مضمون78 و نامه هایی از همین دست به سلطان حبشه, قیصر روم و کسرای ایران, حاکی از یک نوع اولویت دهی به نیروهای بومی است که اگر اسلام آوردند طبق و عده بر منطقه و نقطه خویش حکومت می کردند. اکنون بحث در این است که آیا از نیروهای مسلمان مقیم دارالکفر می توان در حکومت اسلامی دعوت و استفاده کرد؟ به عبارت بهتر آیا نیروهای مسلمان دارالکفر منبعی مناسب برای عضویابی جهت تشکیلات حکومت اسلامی محسوب می شوند یا نه؟ قرآن می فرماید:(الذین آمنوا ولم یهاجروا ما لکم من ولایتهم من شیء حتی یهاجروا)99, بعضی مصداق این آیه را عباس عموی پیامبر می دانند که هجرت نکرد ولی رسول خدا(ص) او را در همان دارالکفر مأموریت جاسوسی قریش داد و گزارش به پیامبر می داد و حتی در جنگ بدر شرکت کرد و اسیر شد و پیامبر به رزمندگانش سفارش کرده بود که او را ضربه نزنند و سالم بدارند و سرانجام اسیر شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.