Skip to main content
فهرست مقالات

تازه های نشر

(17 صفحه - از 226 تا 242)

کلید واژه های ماشینی : نظریه ولایت مطلقه فقیه، دین، اسلام، حکومت، سیاسی، معتزله، کتاب، فرآیند عرفی شدن، امام، تداوم نظریه ولایت مطلقه فقیه

خلاصه ماشینی: "فرآیند ایدئولوژیک شدن دین, فرآیندی اجتماعی است که طی آن موارد زیر رخ می دهد: نفی آن چه در چارچوب دین نهادینه شده, عدم ملاحظه دین به نحو تاریخی, گذاشته شدن قیود ارزشی بر روش ها, بسط دامنه عمل, دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت, تخصیص همه مقبولات عصر به ایدئولوژی, قرار گرفتن حق و باطل به عنوان معیار وجود و عدم, نویسنده در این فصل به بررسی و نقد آرای سروش می پردازد و نهایتا نتیجه می گیرد که نقد سروش از ایدئولوژیک کردن دین متوجه ایدئولوژیک کردن فقه است اما خود نیز ارائه دهنده دینی ایدئولوژیک است. در بخش نخست, مؤلف تحلیلی کلی از موضوع قدرت از دیدگاه فقهای اهل سنت و شیعه ارائه می دهد, آن گاه در فصل اول از این بخش به بررسی نقش و عملکرد فقهای شیعه در دوران سلطنت صفویه, قاجاریه و پهلوی می پردازد و معتقد است که فقهای شیعه برخلاف فقهای اهل سنت در کل با حکومت سلاطین مخالف بوده اند ولو در پاره ای موارد خلاف این موضوع به نظر می آید, او هم چنین از نبود استراتژی مشخص از جانب فقها اشاره می کند و معتقد است که امام(ره) نخستین کسی بوده است که این نقیصه را بر طرف ساخته است. با مطالعه باب دوم کتاب می توان (علی بلحاج) را انقلابی دموکراتیک یا دموکراتیک انقلابی نامید, او بدون این که وارد بحث مفصل و کاملی در مبانی و اصول حکومت اسلامی از دیدگاه فرقه های مختلف اسلامی شود, با دیدگاه انقلابی خویش هرگونه حکومت بر طبق نص, توارث یا غلبه را مردود شمرده و ضمن بیان کلمات و سیره پیامبر(ص) و خلفای راشدین وحتی سخنان حضرت علی(ع) و رفتار آن حضرت با خوارج نتیجه گیری می کند که حکومت در اسلام بر اساس انتخاب و گزینش و معیار و مسئولیت است و حاکم قابل نقد, ارزیابی و عزل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.