چکیده:
هدف از این پژوهش تمایز دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا از دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، براساس سه عامل فراشناختی (دانش فراشناختی، میزان استفاده از راهبردهای فراشناختی، میزان استفاده از راهبردهای شناختی) و پنج عامل عاطفی (ادراک تحصیلی از خود، نگرش نسبت به معلمان و کلاسها، نگرش نسبت به مدرسه، ارزش گذاری هدف های مدرسه و انگیزش/خود نظمدهی) است. آزمودنی های تحقیق 313 نفر از دانشآموزان پایه سوم راهنمایی بودند که به شیوه خوشه ای از مدارس شهر تبریز انتخاب شده بودند. در این پژوهش از یک آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی، پرسشنامه محقق ساخته دانش و راهبردهای شناختی- فراشناختی و پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه استفاده شد. دو گروه مقایسه دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین بودند که بر اساس نتایج یک آزمون پیشرفت تحصیلی از یک گروه بزرگ تر انتخاب شده بودند. این آزمودنی ها به سوالات پرسشنامه سنجش نگرش به مدرسه و دانش و راهبردهای شناختی- فراشناختی پاسخ دادند. یافته های تجزیه تابع تشخیص، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع چهار متغیر استفاده از راهبردهای فراشناختی، استفاده از راهبردهای شناختی، ادراک تحصیلی از خود و ارزش گذاری هدف های مدرسه دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بودند. همچنین نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که در حدود 67 درصد از افراد دو گروه طبق تابع به دست آمده به طور صحیح مجددا طبقه بندی شدند. نتایج این طبقه بندی مجدد نشانگر توان چهار متغیر مذکور در تمایز میان دانشآموزان دارای سطوح تحصیلی مختلف بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج طبقه بندی دانش آموزان در گروههای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین بر اساس تابع تشخیص محاسبه شده گروهبندی دانش آموزان گروهبندی پیش بینیشده کل افراد گروه پایین افراد گروه بالا تعداد افراد گروه پایین 56 40 96 افراد گروه بالا 27 82 109 درصد افراد گروه پایین %58 %42 %100 افراد گروه بالا %25 %75 %100 بحث هدف از این تحقیق تمایز دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا از دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین بر اساس سه عامل فراشناختی (دانش فراشناختی، میزان استفاده از راهبردهای شناختی، میزان استفاده از راهبردهای شناختی) و پنج عامل عاطفی (ادراک تحصیلی از خود، نگرش نسبت به معلمان و کلاسها، نگرش نسبت به مدرسه ، ارزش گذاری هدفهای مدرسه و انگیزش /خود نظم دهی) بود.
همچنین تأثیر به کارگیری این راهبردها در افزایش درک و نگهداری متون درسی (سیف و مصرآبادی، ١٣٨٢) پیشرفت زبان آموزی (علوی و کیوان پناه ، ١٣٨٤) و بهبود انشای دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری (غباریبناب و آدم زاده ، ١٣٨٦) و عملکرد حل مسئله دانش آموزان (سالاریفر، ١٣٨٠؛ صالحی، سیف ، دلاور و کریمی، ١٣٨٣؛ فولاد چنگ و همکاران ، ١٣٨٦؛ جزایری و اسمعیلی، ١٣٨١) مورد تأیید قرار گرفته است .
Pajares فراشناختی، استفاده از راهبردهای شناختی، ادراک تحصیلی از خود و ارزش گذاری هدفهای مدرسه بود، پیشنهاد میشود که در برنامه های اصلاحی به آموزش این چهار مؤلفه به دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین اقدام شود.
Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education.