چکیده:
امروزه داوطلبان یکی از منابع ارزشمند انسانی برای سازمانها به شمار می آیند به طوری که هر چقدر مدیران با عوامل مرتبط با مدیریت داوطلبان آشنایی داشته باشند، حفظ، نگهداری و کیفیت کار آنها نیز بیشتر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و انگیزه داوطلبان به عنوان دو عامل مهم در مدیریت داوطلبان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل همه مسئولان انجمنهای ورزشی آموزش و پرورش کل کشور و برابر 806 تن بوده که به صورت داوطلبانه با انجمنهای ورزشی همکاری میکرده اند. تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 260 تن تعیین شده است. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه های محقق ساخته انگیزش و هوش معنوی داوطلبان گردآوری شده است. برای تحلیل دادهها روشهای آماری همبستگی، تیم ستقل و فریدمن به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان داده است که برای متغیر هوش معنوی بیشترین و کم ترین میزان رتبه به ترتیب به تفکر انتقادی وجودی و توسعه حالت آگاهی و برای متغیر انگیزش به اجتماع و توسعه شغلی اختصاص دارد. میان هوش معنوی و انگیزش داوطلبان نیز ارتباط معنادار وجود داشت(05/0P<). مقایسه دو گروه زن و مرد داوطلب، تفاوت معنادار در مولفههای تفکر انتقادی وجودی، آگاهی و توسعه حالت آگاهی برای متغیر هوش معنوی و تفاوت معنادار را در مولفههای حفاظتی و توسعه شغلی برای متغیر انگیزش نشان داد (05/0P<).محققان توصیه میکنند که به کارگیری روش های علمی مدیریتی در حوزه ورزش دانشآموزی برای بهبود مدیریت منابع انسانی در این بخش بسیار اثر بخش خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داده است که برای متغیر هوش معنوی بیشترین و کم ترین میزان رتبه به ترتیب به تفکر انتقادی وجودی و توسعۀ حالت آگاهی و برای متغیر انگیزش به اجتماع و توسعۀ شغلی اختصاص دارد.
Wicker & Hallmann هوش معنوی داوطلبان ورزشی هوش مفهومی است که از دیرباز آدمی به پژوهش و تفحص در مورد ابعاد، تظاهرات ، ویژگیها و انواع آن علاقه مند بوده است (غباری بناب و همکاران ، ١٣٨٦).
ابعاد هوش معنوی ابعاد انگیزش تفکر انتقادی وجودی ارزش توسعۀ شغلی تولید معنای شخصی تعامل اجتماعی آگاهی رسمیت توسعۀ حالت آگاهی حفاظتی متغیر وابسته (ملاک ) عزت نفس اجتماع ادراک متغیر پیش بین (مستقل ) شکل شماره ١.
نتایج نشان میدهد ارتباطی معنادار میان عامل ارزش با عوامل تفکر انتقادی، آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی، عامل توسعۀ شغلی با عوامل تولید معنای شخصی و توسعۀ حالت آگاهی، عامل تعامل با تفکر انتقادی، آگاهی و تولید معنای شخصی، عامل رسمیت با عوامل تفکر انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی، عامل حفاظتی با عوامل آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی، عامل عزت نفس با عوامل تفکر انتقادی و توسعۀ حالت آگاهی، عامل اجتماع با عامل توسعۀ حالت آگاهی و عامل ادراک با عامل توسعۀ حالت آگاهی نیز وجود دارد (جدول شماره ٤).
در مورد متغیرهای تفکر انتقادی وجودی و آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی و متغیر کلی هوش معنوی سطح معناداری از ٠,٠٥ کمتر است که نشان میدهد میان زن و مرد در این متغیرها تفاوتی معنادار وجود دارد.