چکیده:
از دیرباز نوشتن روی کاغذ و در و دیوار و وسایل چوبی مدارس و اماکن عمومی، به عنوان ابزاری برای بیان ناکامیها، آرزوها و خواسته های بشر و با هدف دیده شدن و آگاه کردن دیگران از دیدگاهها و نگرشهای نویسنده ، به کار رفته است . اگرچه یکی از ابعاد این نوشته ها برقراری نوعی ارتباط میان نویسنده و خوانندگان بوده است ، اما از دیدگاه آسیب شناسی اجتماعی نوعی خرابکاری اموال عمومی نیز به شمار میآید و میتواند پیامهای متعددی را نیز همراه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزنوشته های کلاسهای دبیرستانهای شهرستان کرج انجام گرفته است . جامعه پژوهش ، تمام دبیرستانهای شهرستان کرج بودند که به طور تصادفی از ٥ منطقه جغرافیایی شمال ، جنوب ، شرق ، غرب و مرکزی شهرستان ، یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شدند. روش پژوهش کیفی توصیفی و ابزار پژوهش ، اسنادی بود که به صورت عکسهایی بودند که از میزنوشته ها گرفته شده بود. برای تهیه نمونه پژوهش ، ابتدا از نوشته های روی میزهای کلاسهای این ١٠ مدرسه ، عکس برداری، سپس محتوای نوشته ها فیش برداری شدند و برگه ها بر اساس مقوله های اجتماعی (امید به زندگی، عشق ، تقلب ، رابطه دختر و پسر و ...) به دسته هایی تقسیم شدند. نتایج بررسی میزنوشته ها نشان داد که دختران بیشتر از پسران روی میزها مینویسند و پسران در مقایسه با دختران بیشتر میزها را خط خطی و زخمی میکنند. محتوای نوشته ها بیشتر عشق و مفاهیم مربوط به آن بود که در مدارس دخترانه بیشتر به چشم میخورد. مفاهیم ناهنجاریهای اجتماعی (فحش ، هتک حرمت و ...) نیز در همه مدارس بیشتر به زبان انگلیسی نوشته شده بود.
خلاصه ماشینی:
به اعتقاد شعبانی (١٣٨٢)، در روش تدریس پرسش و پاسخ که بیشتر در تدریس موضوعاتی مانند: ادبیات ، تاریخ ، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره ، به کار میرود، دانش آموزان بیشتر درگیر با بحث کلاس میشوند و ارتباط معلم با دانش آموز و دانش آموز با همکلاسیهایشان بیشتر به صورت کلامی است که خود منجر به بیان دیدگاهها و نظرات موافق یا مخالف میشود و همین امر نیاز به بیان خواسته ها به صورت نوشتاری را در این رشته ها کاهش میدهد.
زبان نوشتاری و درج ارقام ریشۀ زبانی و نوشته های عددی یا حروف نیز موارد زیر را دربر میگیرد: الف ) فارسی ب ) عربی ج ) انگلیسی مقایسه مفاهیم اجتماعی درج شده روی میزها نشان میدهد که برای بیان مقوله های مربوط به ناهنجاری، دانش آموزان بیشتر از زبان انگلیسی استفاده میکنند.
در مجموع یافته ها نشان میدهند که با توجه به مفاهیم اجتماعی درج شده ، نوشته های روی میز مدارس دخترانه از مدارس پسرانه بیشتر است و دختران نسبت به پسران بیشتر با نوشتن سبب تخریب اموال مدرسه میشوند.
همچنین ، یافته های پژوهش نشان دادند که بیشتر نوشته های روی میز، به ویژه مفاهیم مربوط به ناهنجاریهای اجتماعی و ابراز دوست داشتن و عشق و عاشقی، به زبان انگلیسی است که خود بیانگر این مطلب است که میزنویسها نه تنها تمایل ندارند خواسته ها و نیازهای خود را به طور مستقیم ابراز نمایند بلکه نوعی ترس اجتماعی هم در بیان خواسته ها و نیازهای خود احساس میکنند.
Journal of Research in Crime and Delinquency, 43(4), 387-411.