چکیده:
پژوهش آمیخته حاضر با هدف شناسایی نشانگان رفتارهای ضد تولیدی معلمان در تدریس و ارزیابی وضع موجود این رفتارها در میان معلمان مدارس شهر تهران انجام شده است . در بخش کیفی از طریق روشهای نمونه گیری هدفمند، با معلمان و کارشناسان مصاحبه شد. پس از آن با تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبه ها، ٣٢ رفتار ضدتولیدی اساسی در سه بعد دانش ، رفتار و تعهد حرفه ای شناسایی شدند. در مرحله کّمی از طریق رفتارهای شناسایی شده ، پرسشنامه ای با روایی محتوایی تایید شده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ ٩٥/٦٩) تدوین شد و ٣٩٧ معلم آن را تکمیل کردند. در رویکرد کّمی پژوهش روش توصیفی- همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن به کار گرفته شده است . یافته های پژوهش در مجموع حاکی از وجود معنادار رفتارهای ضد تولیدی در معلمان مورد مطالعه است . تجزیه و تحلیل کّمی نتایج نشان میدهد که رفتارهای ضدتولیدی معلمان در سه بعد مورد مطالعه به صورتی معنادار در مدارس وجود دارند. رفتارهای شناسایی شده بر اساس آزمون فریدمن در بعد دانش حرفه ای به ترتیب اهمیت مربوط به گویه های" ایجاد زمینه های رقابت با دیگران به جای پرورش روحیه همکاری و مشارکت "، "استفاده از روشهای تدریس سنتی و غیرفعال به جای روشهای تدریس فعال ، مشارکتی و مبتنی بر خلاقیت "، در بعد عمل حرفه ای "پرهیز از ایجاد موقعیتهای نقدکننده " و " تمایل به ایجاد فضای الزام و اجبار در کلاس به جای آزادی و انتخاب "، و در بعد تعهد حرفه ای "پوشاندن و مخفی نگه داشتن ضعفهای آموزشی و ارائه آموزش نادرست به دانش آموزان " و " بیانگیزه کردن دانش آموزان به تحصیل " بوده اند.
خلاصه ماشینی:
) 1/919 389 0/056 8/7 4 آشنا نبودن با چگونگی پرورش مهارتهای خود- آموزی، خود- یادگیری، خود-کنترلی در دانش آموزان 4/230 389 0/000 9/45 5 استفاده از روشهای تدریس سنتی و غیرفعال به جای استفاده از روشهای تدریس فعال ، مشارکتی و مبتنی بر خلاقیت 6/532 392 0/000 10/13 12 اجتناب از ایجاد زمینه های تعامل دانش آموزان با یکدیگر و تأکید بر کار فردی به جای کارگروهی در فرآیند آموزش 2/900 394 0/004 9/14 13 پرهیز از ایجاد موقعیتهای مبهم برای کشف مجهولات و حل مسائل از سوی دانش آموزان 5/718 391 0/000 10/01 15 ایجاد زمینه های رقابت با دیگران به جای پرورش روحیه همکاری و مشارکت 6/627 394 0/000 10/26 16 مقایسۀ دانش آموزان با هم به جای مقایسۀ هر دانش آموز با گذشته خود 4/798 393 0/000 9/83 21 تأکید بر روشهای پاسخ مدار و نمره مدار به جای سؤال - محور و مسئله - مدار 1/959 388 0/051 8/98 ٢٢ انعطاف پذیر نبودن روشهای معلم در مدیریت کلاس 1/043 392 0/298 8/45 23 تأکید بر نتیجه یادگیری به جای جریان و فرآیند یادگیری 4/740 389 0/000 9/35 24 متناسب نبودن نوع و حجم تکالیف درسی با تواناییهای دانش آموزان 2/438 388 0/015 8/95 26 توجه به جنبه های منفی بیشتر از جنبه های مثبت در ارائه بازخورد به تکالیف دانش آموزان -0/991 390 0/322 7/99 27 توجه نکردن به تفاوتهای فردی دانش آموزان در آموزش ، دادن تکالیف و ارزشیابی 3/315 391 0/001 9/4 در سطح ٠/٠٥ معنادار است نتایج آزمونهای انجام شده در بعد عمل حرفه ای معلمان نشان میدهد تفاوتی معنادار میان میانگین رتبه های مربوط به مؤلفه های این بعد وجود دارد(٠٠٥=P ، ٥ =df و خی دو = ٤٧٧/٩٤٦).