Skip to main content
فهرست مقالات

متاع کفر

نویسنده:

(14 صفحه - از 196 تا 209)

کلید واژه های ماشینی : سکولاریزم ،مؤلف ،دینی ،دولت دینی ،جهان عرب ،ناسیونالیسم عربی ،عراق ،عرب ها ،کشورهای عربی ،دولت ملی ،ضد عراق ،دولت ایران ،سکولاریزم بی‌طرف ،جمهوری اسلامی ،مؤلف مفاهیم ،سر تفسیر ،ضد ایران ،جدایی دین ،دینی بودن دولت

خلاصه ماشینی:

"مؤلف پس از آن که حکومت دینی را به دلایلی از جمله تجربه ایران سخت محکوم می کند و آن را غیر قابل اجرا می داند, ناگهان به نکته دیگری می رسد و آن این که اساسا حکومت سران دین در ایران, دینی نیست و همه اقدامات آنان تنها برای حفظ حکومت خود بوده است و هیچ ربطی و انطباقی با اصول عقیده اسلامی ندارد و رفتار جنگ طلبانه دولت ایران (توجه کنیم که این کتاب حوالی سال 1363 خورشیدی و شش سال پس از آغاز جنگ عراق بر ضد ایران نوشته شده است), درست بر ضد آیاتی است که به صلح دعوت می کند; مانند (وان جنحوا للسلم فاجنح لها) مؤلف هم چنان پیش می تازد و از این و آن بر ضد نظام دینی ایران, اقوالی را جعل ـ نه نقل ـ می کند, بی آن که برخلاف سنت خود, منابع نقل خود را بگوید. باز مؤلف مفاهیم و اصول مندرج در بندهای دوازدهم تا چهاردهم ق انون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر (تضمین آزادی عقیده و پرستش برای پیروان دیگر ادیان) را هم سو و هم ساز با سکولاریزم بی طرف می داند و تا آن جا پیش می رود که ریشه سکولاریزم را در دوران خلفای راشدین نشان می دهد و حتی از زبان یکی از هواداران تلفیق اسلام و سکولاریزم مدعی می شود که اساسا نظام خلافت, نظامی سکولار بوده است و به این مرحله نیز بسنده نمی کند و ـ این بار از زبان خودش ـ ادعا می کند که گرچه سکولاریزم آشکارا در اروپا پدید آمد, اما نمی توان آن را در جهان عرب وارداتی و بیگانه دانست و می توان نشانه های پیدایش آن را در میان مسلمانان پس از رحلت رسول خدا نشان داد و دید که گروهی از مسلمانان ـ به استناد آن که رسول خدا(ص) کسی را جانشین خود نکرد ـ خواستار واگذاری امور دینی و معنوی به خود افراد شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.