Skip to main content
فهرست مقالات

متاع کفر

نویسنده:

(14 صفحه - از 196 تا 209)

کلید واژه های ماشینی : سکولاریزم، دینی، اسلام، عرب، سکولار، ناسیونالیسم، دولت، جهان عرب، حزب، ناسیونالیسم عربی

خلاصه ماشینی: "مؤلف پس از آن که حکومت دینی را به دلایلی از جمله تجربه ایران سخت محکوم می کند و آن را غیر قابل اجرا می داند, ناگهان به نکته دیگری می رسد و آن این که اساسا حکومت سران دین در ایران, دینی نیست و همه اقدامات آنان تنها برای حفظ حکومت خود بوده است و هیچ ربطی و انطباقی با اصول عقیده اسلامی ندارد و رفتار جنگ طلبانه دولت ایران (توجه کنیم که این کتاب حوالی سال 1363 خورشیدی و شش سال پس از آغاز جنگ عراق بر ضد ایران نوشته شده است), درست بر ضد آیاتی است که به صلح دعوت می کند; مانند (وان جنحوا للسلم فاجنح لها) مؤلف هم چنان پیش می تازد و از این و آن بر ضد نظام دینی ایران, اقوالی را جعل ـ نه نقل ـ می کند, بی آن که برخلاف سنت خود, منابع نقل خود را بگوید. باز مؤلف مفاهیم و اصول مندرج در بندهای دوازدهم تا چهاردهم ق انون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر (تضمین آزادی عقیده و پرستش برای پیروان دیگر ادیان) را هم سو و هم ساز با سکولاریزم بی طرف می داند و تا آن جا پیش می رود که ریشه سکولاریزم را در دوران خلفای راشدین نشان می دهد و حتی از زبان یکی از هواداران تلفیق اسلام و سکولاریزم مدعی می شود که اساسا نظام خلافت, نظامی سکولار بوده است و به این مرحله نیز بسنده نمی کند و ـ این بار از زبان خودش ـ ادعا می کند که گرچه سکولاریزم آشکارا در اروپا پدید آمد, اما نمی توان آن را در جهان عرب وارداتی و بیگانه دانست و می توان نشانه های پیدایش آن را در میان مسلمانان پس از رحلت رسول خدا نشان داد و دید که گروهی از مسلمانان ـ به استناد آن که رسول خدا(ص) کسی را جانشین خود نکرد ـ خواستار واگذاری امور دینی و معنوی به خود افراد شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.