چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی نقش مدیریت سودبر تصمیمات سرمایه گذاران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع مختلف بود . در دوره مورد بررسی(1393-1388) 166 شرکت از صنایع مختلف انتخاب شدند. سپس با استفاده از شاخص ایکل این شرکت ها به دو گروه شرکتهای دستکاری کننده سود(93 شرکت)و غیر درستکاری کننده سود(73 شرکت) طبقه بندی شدند . نتایج بررسی نشان داد که شرکت ها ی دستکاری کننده سود در دوره دستکاری سود سطح سرمایه گذاری بالاتری نسبت به فرصتهای سرمایه گذاری مورد انتظار ندارند. همچنین این شرکت ها در دوره مالی بعد نیز سطح سرمایه گذاری پایین تری از فرصتهای سرمایه گذاری مورد انتظار نداشته اند اما نتایج تحقیق در کل گویای این مطلب است که در شرکتهای مورد مطالعه مدیریت سود اعمال می شود. از آنجا که مدیریت سود سبب ارایه اطلاعات مالی به صورت غیر واقعی می شود استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری باید در تصمیم گیری های خود به این موضوع توجه نمایند.
خلاصه ماشینی:
همچنين اين شرکت ها در دوره مالي بعد نيز سطح سـرمايه گـذاري پـايين تـري از فرصـتهاي سـرمايه گذاري مورد انتظار نداشته اند اما نتايج تحقيق در کل گوياي اين مطلب است که در شرکتهاي مورد مطالعه مديريت سود اعمال مي شود.
هدف اساسي اين تحقيق بررسي تأثير مديريت سود در تصميمات سرمايه گذاري شرکتهاي پذيرفته شـده در بـورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
به آن دسته از روشها يا ابزارهايي که با استفاده از آنها مديران مي تواننـد روي سـودهاي گـزارش شـده اثـر بگذارنـد ابزارهاي مديريت سود گفته مي شود کـه در کـل مـي تـوان آنـرا بـه سـه دسـته تقسـيم نمـود[٩]: ١- نحـوه برخـورد حسابداري معاملات به دلخواه مديريت ٢- انتخاب و تغيير اصول و رويه هاي حسابداري و ٣- مديريت اقلام تعهدي برخي از ابزارهاي مديريت سود که به غير از روشهاي حسابداري وجود دارد عبارتند از: زمانبندي فـروش داراييهـاي ثابت ، زمانبندي فروش سرمايه گذاري ها، زمانبندي هزينه هاي مالي [٦].
او پس از مطالعه رفتار شرکتهاي عضو بورس اوراق بهادار نيويـورک نتيجـه گيـري کـرد کـه هرگـاه تضادي بين منافع مديران و مالکان در شرکتها وجود داشته باشد انتخاب روشهاي حسـابداري فرصـتي مناسـب بـراي دستکاري سود براي مديران فراهم مي کند [٢].
همتـي (١٣٨٣) در تحقيقـي تحـت عنـوان بررسـي قراردادهاي بدهي- هزينه هاي سياسي، طرحهاي پاداش و مالکيت بر مديريت سـود در شـرکتهاي پذيرفتـه شـده در بورس اوراق بهادار تهران به اين نتيجه دست يافت که بر خلاف نتـايج تحقيقـات غربـي بـا افـزايش انـدازه شـرکت ، مديريت براي ارائه تصويري بهتر از عملکرد خود به سهامداران و مسئولين انگيزه بيش تري جهت افزايش سـود دارد .