چکیده:
کمبود منابع، افزایش تعداد جویندگان کار، رقابتی شدن روز افزون محیط کار و عدم ثبات اقتصادی باعث شده است که کارکنان در سازمان ها برای بدست آوردن منافع بیشتر به استفاده از هر راه و روشی دست بزنند تا از این طریق ارزش خود را در سازمان افزایش دهند. برخی از رفتارهای کارمندان توجه زیادی را به خود جلب کرده است، مانند مدیریت تصویرسازی که مقدمه نفوذ سازمانی است و طی آن افراد می کوشند تا واکنش دیگران نسبت به افکار یا تصویر خود در ذهن دیگران را پیگیری نموده و مثبت جلوه دهند. مثبت جلوه دادن خود در پیش دیگران مزایایی چون استخدام، ارتقای سریع تر، حقوق بیشتر و ارزیابی عملکرد بهتر را به ارمغان میآورد. که بسیاری از پژوهشگران این رفتار را برای سازمان مفید می دانند. پژوهش حاضر به رویکرد توصیفی و تفسیری با استفاده از روش کتابخانه ای برای بررسی اهمیت مدیریت تصویرسازی (تاثیر) در سازمان ها جمع آوری شده است. در این مقاله سعی شده به بررسی و معرفی مدیریت تصویرسازی به عنوان ابزاری برای استفاده هرچه بیشتر در سازمان های آموزشی و توضیح و تبیین آن پرداخته شده و پیشنهاداتی دراین رابطه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتري مديريت آموزشي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور، نيشابور، ايران چکيده کمبود منابع ، افزايش تعداد جويندگان کار، رقابتي شدن روز افزون محيط کار و عدم ثبات اقتصادي باعث شده است که کارکنان در سازمانها براي بدست آوردن منافع بيشتر به استفاده از هر راه و روشي دست بزنند تا از اين طريق ارزش خود را در سازمان افزايش دهند.
با آگاهي از آثار تعارض فردي و سازماني که مي تواند موجب ايجاد اختلافات فردي و گروهي درون سازمان و حتي بروز رفتار مخرب بين کارکنان شود و اينکه کارکنان با مديريت تصويرسازي مثبت در صدد ايجاد تصويري مثبت و مطلوب در ذهن ديگران ميباشند و به نوبۀ خود با توجه به تفاوتهاي ادراکي بين افراد مي تواند همزمان به تعارض بين افراد دامن زند، (شيري و همکاران، ١٣٩٥، ص٩٦) لذا به نظر ميرسد انجام پژوهشي در زمينۀ نقش مديريت تصويرسازي در سازمانها با تاکيد بر سازمان هاي آموزشي، لازم و ضروري باشد.
(شرافت و همکاران، ١٣٩٣، ص١٠٢) (در بعضي از متون و ترجمه ها، مديريت تصويرپردازي يا مديريت تأثير نيز ذکر مي شود)Impression Management ١ 2 Erdogan اهميت و ضرورت تصويرسازي کمبود منابع ، افزايش تعداد جويندگان کار، رقابتي شدن روز افزون محيط کار و عدم ثبات اقتصادي باعث شده است که کارکنان در سازمانها براي بدست آوردن منافع بيشتر به استفاده از هر راه و روشي دست بزنند تا از اين طريق ارزش خود را در سازمان افزايش دهند.