چکیده:
در دنیای رقابتی امروز شرکت ها برای کسب مزیت رقابتی باید توجه بالایی به مشتریان و رفع نیازهای آنان (بهتر از رقبا) داشته باشند. از طرفی مشتریان (خریداران بیمه) در خرید محصولات دارای گرایشهای مختلف و ویژگی های شخصیتی متفاوتی هستند که باید آنها را در مطالعه رفتار مصرف کننده مورد توجه قرار داد(بنت،1997)بدون شک،فروشنده ی خدمات بیمه ای که بتواند رفتار مشتریان (ویژگی های شخصیتی) خود را درک کند از موقعیت رقابتی بهتری در بازار برخوردار خواهد بود(کاتلر و آرمسترانگ،1931). شناخت تاثیر عوامل شخصیتی (ویژگی های شخصیتی) موثر بر خرید بیمه نامه عمر می تواند سازمان های بیمهای را در طراحی و ارائه خدمات بیمهای جدید یاری رساند و از این جهت نیز انجام پژوهش حاضر ضروری می باشد. نتایج این پژوهش می تواند به عنوان مبنایی جهت طبقه بندی مشتریان در حوزه بیمه عمر مورد استفاده قرار گیرد و مشخص می شود که با توجه به شخصیت مشتری باید از کدام فنون مذاکره برای فروش بیمه ای استفاده شود تا فروشندگان بیمه عمر بتوانند یک فروش موفق همراه با رضایت مشتری داشته باشند. لذا در این پژوهش سعی بر آن است تا به بررسی نقش تیپ های شخصیتی (آیزنک) درگرایش به خرید بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری پرداخته شود. روش تحقیق: به روش پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی و از نوع مطالعات کاربردی است و روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای میباشد. این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده و نمونهای متشکل از 279 نفر صورت گرفته تک نمونه ای استفاده شده است. t است. در این پژوهش از آزمونهای پارامتریک ضریب یافته ها: یافته ها نشان داد که تیپ های شخصیتی برونگرایی و روان نژندی بر خرید بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری تاثیر دارد و تیپ های شخصیتی روانرنجور و درون گرا بر خرید بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری تاثیر ندارد.
خلاصه ماشینی:
لذا در اين پژوهش سعي بر آن است تا به بررسي نقش تيپ هاي شخصيتي (آيزنک ) درگرايش به خريد بيمه نامه عمر و سرمايه گذاري پرداخته شود.
نتايج ترتيب اولويت فرضيه ها فاکتورها رتبه روان نژندي 3/27 1 برون گرا 3/15 2 درون گرا 2/88 4 روان رنجور 2/63 5 ٤- نتيجه گيري نتايج حاصل از آزمون تي- تک نمونه اي نشان مي دهد که فرضيه اصلي و فرضيه فرعي اول و چهارم با توجه به مقدار احتمال معني داري(p- value) محاسبه شده، چون اين مقدار کمتر از ٠/٠٥ مي باشد، تاييد مي شوند و لذا فرضيه صفر در سطح معنيداري ٥درصد رد ميشود، از سوي ديگر مقدار ميانگين ابعاد روان پريشي و برون گرايي بدست آمده از سطح متوسط آن (معيار=٣) بيشتر است پس بنابراين با توجه به نتايج حاصله با ضريب اطمينان ٩٥درصد ميتوان چنين نتيجه گرفت که از نظر پاسخ گويان تيپ هاي شخصيتي روان نژندي و تيپ شخصيتي برون گرا بر خريد بيمه نامه عمر و سرمايه گذاري تاثير دارند.
و همچنين اين نتايج نشان مي دهد که فرضيه فرعي دوم و سوم با توجه به مقدار احتمال معني داري(p- value) محاسبه شده، چون اين مقدار بيشتر از ٠/٠٥ مي باشد، رد مي شوند و لذا فرضيه صفر در سطح معني - داري ٥درصد تاييد ميشود و مقدار ميانگين ابعاد روان رنجوري و درون گرايي بدست آمده از سطح متوسط آن (معيار=٣) کمتر است پس بنابراين با توجه به نتايج حاصله با ضريب اطمينان ٩٥درصد ميتوان چنين نتيجه گرفت که از نظر پاسخ گويان تيپ هاي شخصيتي روان رنجوري و تيپ شخصيتي درون گرايي بر خريد بيمه نامه عمر و سرمايه گذاري تاثير ندارند.
Study Of The Relationship Of Personality Traits And Job Statisfacutical Industry In Taiwan , Context For Examining Celebrity Worship And Mental Healt, British Journal Of Psychology, Vol: 32, 11-24.